Binnenland

Vertraagde trein zoeft tussen grote steden

AMSTERDAM (ANP) – Reizigers hebben er een paar jaar op moeten wachten, de beloofde snelheid wordt nog niet gehaald, hij gaat de grens nog niet over en het levert de NS voorlopig nog geen geld op, maar hogesnelheidstrein Fyra rijdt.

17 August 2009 21:07Gewijzigd op 14 November 2020 08:28
Tracé HSL Amsterdam-Rotterdam. Graphic ANP
Tracé HSL Amsterdam-Rotterdam. Graphic ANP

Vanaf 7 september kunnen reizigers gebruikmaken van de trein die in 43 minuten van Amsterdam via Schiphol naar Rotterdam zoeft. Maandag kreeg de pers een voorproefje.NS Hispeed verwacht dat in de spits vooral forenzen gebruik maken van de snelle treinverbinding. „Maar ook de zakelijke reiziger en in de daluren dagjesmensen die even willen winkelen in een andere stad", zegt Michiel van Roozendaal, directeur van NS Hispeed. Hoeveel mensen gebruik gaan maken van de snellere, maar duurdere verbinding, durft Van Roozendaal niet te voorspellen.

Hij verwacht dat door de verbinding de verhoudingen tussen de twee grote steden veranderen. „Er zal veel meer verkeer tussen die steden komen". Een kaartje kost na een aanloopfase van een paar weken in de spits 7 euro meer tussen de twee grote steden. NS Hispeed verwacht dat reizigers dat wel over hebben voor de tijdwinst.

Daar gelooft reizigersorganisatie Rover bij monde van Kees Rotteveel niet in. Hij vindt de kosten voor een enkeltje „absurd". „Je betaalt een forse toeslag en zelfs met een voordeel urenkaart betaal je veel meer dan voor een rit op het gewone spoor. Dat is raar voor een trein die er een kwartier korter over doet dan een normale trein en ook maar een keer per uur rijdt", aldus Rotteveel.

De NS zal de eerste jaren uitsluitend geld toeleggen op de verbinding. „We hebben de concessie voor 15 jaar. Binnen die periode zijn we winstgevend en zijn de aanloopverliezen goedgemaakt", aldus Van Roozendaal.

In de loop van volgend jaar moeten de snellere treinen van de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda over de HSL gaan rijden, met 250 kilometer per uur in plaats van de 160 kilometer per uur die de treinen die er nu rijden maximaal kunnen halen. Vanaf december dit jaar rijdt de Thalys met 300 kilometer per uur over de hogesnelheidslijn; dan komt Parijs echt een stukje dichterbij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer