Binnenland

„Driekwart trailers met boten onveilig”

Bij een controle van boottrailers aan het Sneekermeer is vrijdagmorgen gebleken dat driekwart van de trailers mankementen had. De controleurs van de Bovag constateerden versleten banden, ondeugdelijke hulpkoppelingen en niet-werkende verlichting.

Binnenlandredactie
7 August 2009 23:26Gewijzigd op 14 November 2020 08:25

De mankementen kunnen zorgen voor gevaarlijke situaties op de weg. Driekwart van de trailers vertoonde ernstige gebreken. Meer dan 60 procent had verouderde of versleten banden, terwijl bij een kwart de breek- of hulpkoppelingskabel niet deugde.Verouderde banden waren het grootste probleem. Een controleur: „Door het spaarzame gebruik slijt het profiel van de banden nauwelijks. Maar ver­ouderen doen ze wel. De banden lijken dus nog prima in orde, maar aan de zijkant ontstaan droogtescheurtjes, die het risico van een klapband aanzienlijk verhogen.”

Slechts een kwart van de 113 gecontroleerde trailers bleek helemaal in orde. Hans Louwers van de Bovag: „Vaak is het onvoorstelbaar om peperdure boten te zien op een trailer waar vrijwel geen aandacht aan wordt besteed. We hebben veel mensen duidelijk kunnen maken dat een klapband van de trailer ook meteen ”einde oefening” voor de mooie boot kan betekenen.”

Ook lieten controleurs aan de watersporters zien welke boetes „overijverige agenten” mogen uitdelen voor de technische mankementen. „Een kapot lampje kost 60 euro, maar met versleten banden en een beschadigde breekkabel erbij zit je zo op het vijfvoudige. Met een paar kleine reparaties kan men dat risico gemakkelijk uitsluiten”, aldus Louwers.

Bovag en ANWB adviseren de banden van een aanhangwagen na zes jaar te vervangen. Aan de DOT-code op de zijkant van de band is precies te zien in welke week van welk jaar de band is geproduceerd.

Meer dan vier op de tien gecontroleerde boottrailers hadden problemen met de verlichting, doordat vaak de mistlamp ontbrak, glaasjes waren gebroken of de lichten niet goed werkten. De Bovag raadt aan om een boottrailer elke twee jaar te laten controleren. „Dan weet je zeker dat je met een veilige en betrouwbare trailer de weg op gaat.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer