Geen verbod op chloortransporten
Akzo Nobel mag doorgaan met de chloortransporten. Dat heeft de rechtbank in Almelo dinsdagmiddag bepaald.
B. Vroklage uit Hilversum had een verbod op de transporten geëist. De man, die in de directe nabijheid van een spoorlijn woont waarover het chloor wordt vervoerd, vindt het risico op een grote ramp veel te groot.
Enkele keren per week rijdt de chloortrein in nachtelijke uren van Delfzijl en Hengelo naar het Botlekgebied. Op jaarbasis gaat het om 65.000 ton chloor. Akzo heeft aangekondigd dat de chloortransporten in 2006 zullen stoppen. Tegen die tijd vinden productie en verwerking op een plek plaats.
Akzo betoogde bij de rechtbank twee weken geleden dat de veiligheidsmaatregelen bij de transporten voldoende zijn en dat de kans op een ongeval uitermate gering is. Bovendien betoogde de raadsman van het chemieconcern dat een verbod onrechtmatig zou zijn en zijn doel voorbijschiet.
De rechtbank is van mening dat de transporten plaatsvinden binnen de wet en dat alle vereiste vergunningen aanwezig zijn. Verder heeft de eiser volgens de rechter onvoldoende aangetoond dat het spoor in slechte staat verkeert en dat er concrete vrees bestaat voor een terroristische aanslag op een chloortrein.