Binnenland

EU–geld voor tunnel Maastricht en spoor Amsterdam

DEN HAAG/BRUSSEL (ANP) – De Europese Commissie trekt geld uit voor de ondertunneling van de A2 onder Maastricht en het spoor in het Amsterdamse havengebied. Voor de A2/E25 stelt Brussel 15 miljoen euro beschikbaar, het spoorproject krijgt 7,9 miljoen.

15 July 2009 13:05Gewijzigd op 14 November 2020 08:20
Eurlings: Zeer verheugd. Foto ANP
Eurlings: Zeer verheugd. Foto ANP

Beide projecten profiteren van het economische herstelplan dat de Europese Commissie begin dit jaar opstelde. Minister Eurlings van Verkeer reageerde woensdag zeer verheugd. Gezien het grote aantal projecten dat meedong, „is dit voor Nederland een zeer goed resultaat".Met het herstelplan wil Brussel investeringen in de infrastructuur stimuleren en versnellen en zo de kwakkelende economie aanzwengelen. In totaal is voor dit fonds 500 miljoen euro beschikbaar.

Eurlings prees de ’bijzonder effectieve’ lobby vanuit zijn departement, en die van de gemeente Maastricht en van burgemeester Gerd Leers. EU–commissaris van transport Antonio Tajani zal volgens hem daarom later dit jaar de eerste schop in de grond steken voor het A2–project. Op zijn beurt bedankte Leers de bewindsman uitbundig voor zijn inzet en betrokkenheid bij het project.

Dankzij de tunnel (van tweemaal twee buizen boven elkaar) rijdt het verkeer over de A2/E25 vanaf 2016 onder Maastricht door in plaats van door de stad. Het project zorgt ook voor een betere doorstroming van het verkeer naar België en Duitsland. Maastricht zelf wordt verder beter bereikbaar. Eind juni werd bekend dat het consortium Avenue2, met onder meer Ballast Nedam en Strukton, het project uitvoert. De totale kosten belopen ruim 680 miljoen euro, inclusief de bouw van ruim duizend woningen.

Het tweede project betreft de aanleg van een goederenemplacement in het Amsterdamse havengebied, dat wordt verbonden met het gewone spoor buiten de haven. Met de bijdrage uit Brussel wordt het spoor geëlektrificeerd. Daardoor kunnen de treinen niet allen op diesel rijden, maar ook op (schonere) elektriciteit. Het havengebied sluit zo ook beter aan op het Europese achterland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer