Magneten in haven vervangen meerpalen
In de Rotterdamse haven start deze zomer een experiment met magnetisch aanmeren. Een sterke magneet vervangt de scheepstrossen en zorgt dat de klus sneller en goedkoper verloopt.
Het idee dat een magneet een schip aan de kant kan houden, werd in het verleden altijd afgedaan als onzinnig. Een sterk magneetveld zou de apparatuur in het schip verstoren. Ir. E. Fiktorie en dr. ir. M. Verweij van de Technische Universiteit Delft hebben een systeem bedacht waarin de magneet alleen de wand en niet de rest van het schip beïnvloedt.
Het aanmeren van containerschepen is een gevaarlijke en tijdrovende bezigheid. Een ploeg roeiers vaart met een klein bootje naar het schip om de trossen op te halen, een klus waarbij regelmatig ernstige ongevallen gebeuren. Fiktorie: „In de negen maanden dat ik met mijn afstudeeropdracht bezig was, gebeurde er in Rotterdam twee keer een dodelijk ongeval met roeiers die de trossen van het schip moesten opvangen.”
Wetenschappers zoeken al langer naar methoden om schepen sneller en veiliger aan de kant te krijgen. Die variëren van een hydraulische arm die het schip naar de kant trekt tot een opblaasbaar kussen dat het vaartuig tegen de kant perst.
In Nieuw-Zeeland werkt het bedrijf Mooring Systems aan een techniek waarbij grote zuignappen het schip aan de kant houden. Een aantal veerboten is al met dit systeem uitgerust.
Mocht de proef positief verlopen, dan kan binnen twee tot drie jaar de eerste magnetische kade een feit zijn. De elektromagneten, die gemakkelijk aan en uit te zetten zijn, worden aangebracht in de kade waar het schip aanmeert. Ze trekken het binnenkomende vaartuig langzaam naar de kant, waarna het onwrikbaar vastzit.