Huizinga pakt vrijbuiterij in taxibranche aan
De taxi moet weer een betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoermiddel worden. Gemeenten gaan daar op toezien en krijgen meer bevoegdheden om misstanden aan te pakken. Zij kunnen bijvoorbeeld alleen chauffeurs die aangesloten zijn bij een taxicentrale toelaten op taxistandplaatsen. Korte ritten weigeren mag straks niet meer. Ook het tarievenstelsel gaat op de schop.
Dat staat in een brief die staatssecretaris Huizinga (Verkeer) donderdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. „Wie op straat in een taxi wil stappen, moet erop kunnen rekenen dat de chauffeur zijn vak verstaat, geen rit weigert en dat de prijs klopt met de afgesproken regels", aldus de bewindsvrouw. Haar voorstellen volgen op een vorig jaar verschenen rapport, waaruit bleek dat het vrijgeven van de taximarkt in 2000 niet heeft gewerkt. „Vrijheid is mooi, chaos niet", zei zij in een toelichting.Taxibedrijven en chauffeurs moeten voldoen aan landelijke kwaliteitseisen, maar gemeenten krijgen meer ruimte om aanvullende voorwaarden te stellen, bijvoorbeeld stratenkennis. De ritprijs wordt weer afhankelijk van de gereden afstand en de tijdsduur. Voorwaarde is dat de gemiddelde ritprijs niet stijgt. Passagiers moeten aan het einde van de rit een gespecificeerde bon krijgen waarop staat hoe de prijs tot stand is gekomen.
Huizinga wil vaart zetten achter haar voorstellen en mikt erop het nieuwe taxibeleid eind dit jaar of begin volgend jaar in te laten gaan. Omdat daarvoor nieuwe wetgeving nodig is, gaan de voorstellen eerst naar de Raad van State voordat het parlement zich erover buigt. Veel ruimte voor aanpassing is er niet. „Wat ik schets is geen keuzepakket. Selectief shoppen is geen optie", aldus Huizinga. Een Kamermeerderheid van CDA. PvdA, ChristenUnie en SP steunt haar.
Naar de plannen van de staatssecretaris werd reikhalzend uitgekeken na een fataal geweldsincident afgelopen weekeinde op het Leidseplein in Amsterdam. Daar kreeg de 44–jarige Amsterdammer Rob Sitek een dusdanig harde klap, dat hij later in het ziekenhuis overleed. De 37–jarige taxichaffeur die hem sloeg, zit vast. De gemeente houdt vanaf komend weekeinde extra toezicht op de taxistandplaats op het Leidseplein.
De Amsterdamse wethouder Hans Gerson reageerde instemmend op Huizinga’s plannen, al vindt hij dat daar wel haast mee moet worden gemaakt. „We hebben nu draagvlak. Het heeft al flink wat tijd gekost. Laten we niet terugkijken naar het verleden maar zeggen: we maken het dit jaar af", zei hij. Amsterdam. Gerson voelt er weinig voor de nu geldende noodmaatregelen maanden op zelfs jaren in stand te houden.
Brancheorgansatie KNV Taxi hoopt dat met het nieuwe beleid de taxiwereld een nieuwe start kan maken. „En dat de reputatie van het Nederlandse straattaxivervoer stap voor stap zal verbeteren", aldus voorzitter Jan Zaaijer. De vrijbuiterij van de afgelopen jaren, met onderlinge afspraken over prijzen en onbeschoft gedrag en zelfs geweld tegen klanten als ergste uitwassen, heeft de Nederlandse taxibranche tot ver over de landsgrenzen een slechte naam bezorgd.