Binnenland

Proef met sms-alert burgers succesvol

De proef met Burgernet in negen gemeenten is succesvol verlopen. Het alarmeringssysteem, waarbij de politie burgers via sms vraagt uit te kijken naar verdachte of vermiste personen, zou daarom landelijk moeten worden ingevoerd.

Binnenlandredactie
8 July 2009 12:05Gewijzigd op 14 November 2020 08:17

De Stuurgroep Burgernet adviseert de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie deze aanpak stukje bij beetje landelijk in te voeren. De proef is vanaf november 2008 gehouden in Gouda, Delft, Ede, Leeuwarden, Dantumadiel, Breukelen, Maarssen, Ronde Venen en Nieuwegein.In dat halfjaar waren er 192 acties en in 10 procent daarvan hielp de bijdrage van Burgernet bij de aanhouding van een verdachte of het opsporen van een vermiste persoon, meldde de stuurgroep gisteren. In totaal meldden ruim 26.000 deelnemers zich aan voor Burgernet en er haakte bijna niemand af.

Er is een grote bereidheid onder de burgers om deel te nemen aan Burgernet. Het aantal deelnemers overtreft ruim de verwachtingen. Gemiddeld heeft 4,6 procent van de inwoners van de aangesloten gemeenten zich als deelnemer aangemeld, terwijl het uitgangspunt 2,7 procent was.

In alle deelnemende gemeenten heeft het inzetten van Burgernet tot aanhoudingen en/of belangrijke informatie voor de opsporing geleid. Naast een bijdrage aan directe opsporing heeft Burgernet ook tot informatie voor de opsporing geleid.

De Burgernetdeelnemers willen met hun deelname een actieve bijdrage leveren aan veiligheid. De tevredenheid over de politie is door de bijdrage aan Burgernet waarneembaar gestegen. Grip op eigen veiligheid en verhoging van de pakkans door de politie zijn de belangrijkste argumenten voor deelname. Van de deelnemers noemt 92 procent de proef ”goed tot zeer goed”.

Het AVRO-programma Opsporing Verzocht heeft sinds gisteren een eigen kanaal op YouTube. De makers willen daarmee nieuwe doelgroepen aanboren. Het tv-programma, dat misdrijven met hulp van kijkers probeert op te lossen, bestaat inmiddels 26 jaar. Gemeten naar kijkcijfers en naar bruikbare tips is het een succesvol programma.

Van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) kreeg de AVRO 100.000 euro om een apart YouTubekanaal te ontwikkelen en ook andere multimediale projecten rond het programma op poten te zetten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer