Containerterminal stap dichterbij
De komst van een containerterminal bij Alblasserdam is een stap dichterbij gekomen. Maandag zetten het Drechtstedenbestuur, Havenbedrijf Rotterdam, de gemeente Rotterdam, de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de provincie Zuid-Holland hun handtekening onder de plannen voor de aanleg van het Container Transferium.
Het overslagpunt langs de A15 in de polder Nieuwland is volgens hen nodig om de wegen rond Rotterdam te ontlasten. „Het Container Transferium is een steun in de rug voor de binnenvaart in Nederland. Het maakt ons transport efficiënter en duurzamer. Nederland loopt hiermee voorop in Europa”, aldus staatssecretaris Huizinga gisteren.Wanneer de terminal eind 2011 gereed is, kunnen containers vanuit Rotterdam per binnenvaartschip naar Alblasserdam worden vervoerd. Van daaruit gaan de containers per vrachtwagen verder. Het gaat om maximaal 180.000 containers.
De containerterminal past in het beleid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam om het transport van containers over het spoor en het water te bevorderen en daarmee het aantal vrachtwagens op de weg te verminderen. In 2010 moeten soortgelijke terminals ook bij Amsterdam en Moerdijk komen.
De gemeente Alblasserdam vreest dat het vrachtverkeer rond de nieuwe terminal te milieubelastend is en het uitzicht voor bewoners van de nieuwbouwwijk Noordoevers verslechtert. Burgemeester Huizer van Alblasserdam heeft daarom gisteren bij de ondertekening van de overeenkomst de door zijn gemeente gestelde voorwaarden nogmaals benadrukt.
Alblasserdam is geen contractpartij en tekende daarom niet. De overeenkomst werd gisteren wel aan de burgemeester aangeboden. Huizer verwees daarbij naar het door Alblasserdam ingediende amendement in de Drechtraad van 17 juni en naar de unanieme motie van de raad van Alblasserdam van 25 maart.
Hierin staan de randvoorwaarden voor planologische medewerking verwoord. Alblasserdam wil alleen meewerken aan de komst van de terminal wanneer de rijksweg A15 wordt verbreed en er geluidsschermen langs snelweg worden geplaatst.
Ook wil de gemeente dat de terminal rekening houdt met zondagsrust. Mogelijk gaan de activiteiten op het overslagpunt ’s zondags voor een deel gewoon door. Daarmee zou de zondagsrust in het geding komen, terwijl dit voor een groot deel van de Alblasserdamse gemeenschap van bijzondere waarde is, aldus de burgemeester.
SGP-raadslid P. J. Verheij noemt de ondertekening van de overeenkomst gisteren „slechts een tussenstap.” Volgens hem gaat het om „harde voorwaarden” die door de gemeente zijn gesteld. „Wij zullen pas positief besluiten of adviseren over medewerking als aan deze voorwaarden is voldaan.”
Verheij benadrukt dat zijn gemeente ook het belang van de Rotterdamse haven in het oog heeft. „We zijn niet ongevoelig voor de noodzaak en urgentie om de haven goed te faciliteren richting het achterland. Maar we willen wel dat deze voorwaarden goed worden ingevuld.”
De gemeenteraad en het college van B en W wachten de uitkomsten van nadere studies af voordat ze een definitief besluit nemen over de Alblasserdamse medewerking aan de ontwikkeling van de containerterminal.