Binnenland

„Verdeling treinverkeer in Twente is slecht”

Het Rijssense gemeenteraadslid J. Slagman (SGP) is bijzonder slecht te spreken over de verdeling van het treinverkeer over de Twentse spoorlijnen.

Van onze correspondent
4 June 2009 21:46Gewijzigd op 14 November 2020 08:04
RIJSSEN – Het Rijssense gemeenteraadslid J. Slagman (SGP) is bijzonder slecht te spreken over de verdeling van het treinverkeer over de Twentse spoorlijnen. Foto ANP
RIJSSEN – Het Rijssense gemeenteraadslid J. Slagman (SGP) is bijzonder slecht te spreken over de verdeling van het treinverkeer over de Twentse spoorlijnen. Foto ANP

Volgens Slagman zijn alle verhoudingen zoek omdat er een extra trein gaat rijden langs het station Rijssen-Holten. De SGP’er heeft hierover donderdag vragen gesteld aan wethouder Wolterink.Sinds februari rijdt er een goederentrein vijf dagen per week ’s avonds in beide richtingen door de Hof van Twente. „Deze trein maakt zoveel lawaai dat het uitkomt boven de geldende norm,” aldus Slagman.

De VROM-inspectie heeft deze overschrijding geconstateerd en ProRail een dwangsom opgelegd van 2000 euro per week. Gevolg is nu dat deze trein met ingang van 14 juni gaat omrijden en gebruik gaat maken van de spoorlijn Deventer-Oldenzaal. Slagman: „Hierdoor neemt het treinverkeer op deze toch al drukke spoorlijn in zowel Rijssen als Holten nog verder toe, met alle gevolgen van dien.”

Slagman heeft de situatie zelf in ogenschouw genomen. „Ik ben ’s avonds om half elf in Goor geweest en de trein gezien en gehoord. Het gaat om een serie ketelwagons die wordt getrokken door drie Belgische diesellocs. Over de spoorlijnen door Goor en Delden rijden per dag 64 treinen. Dat zijn er in Rijssen en Holten 138 en dan komt die extra trein daar nog bij. Ik vind dat een zeer onevenredige verdeling,” aldus Slagman.

Bovendien vraagt het SGP-raadslid zich af of er op de spoorlijn Deventer-Oldenzaal niet dezelfde geluidsnormen gelden als op het traject Zutphen-Hengelo.”

Slagman heeft de kwestie inmiddels voorgelegd aan wethouder B. Wolterink die het treinverkeer in zijn portefeuille heeft. „Wolterink moet de bezwaren van Rijssen-Holten bij ProRail en de VROM-inspectie kenbaar maken.”

Het Rijssens gemeenteraadslid vindt verder dat het goederenvervoer per trein naar Duitsland via de Betuwelijn moet afgewikkeld worden. „De lijn Deventer-Oldenzaal mag niet als alternatief gebruikt worden. Het zou verstandig zijn dat het college met andere gemeenten bij de bevoegde instanties aan de bel trekt om hierop te wijzen.”

Slagman wil verder ook weten of de geruchten waar zijn dat het vervoer van gevaarlijke stoffen per trein sinds 2003 met factor dertig is toegenomen.

Wethouder Wolterink zegt de zaak haarfijn te zullen uitzoeken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer