Binnenland

„Arts moet open zijn over cadeaus"

Artsen moeten niet stiekem doen over cadeaus die ze krijgen van fabrikanten van medicijnen.

Binnenlandredactie
29 May 2009 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 08:01
DEN HAAG – Artsen moeten niet stiekem doen over cadeaus die ze krijgen van fabrikanten van medicijnen. Foto ANP
DEN HAAG – Artsen moeten niet stiekem doen over cadeaus die ze krijgen van fabrikanten van medicijnen. Foto ANP

Dat heeft minister Klink van Volksgezondheid donderdag gezegd in reactie op een onderzoek van artsenfederatie KNMG naar de bekendheid van de regelgeving voor gunstbetoon door de farmaceutische industrie.Als medicijnfabrikanten cadeaus geven aan artsen, moeten ze dat bekendmaken, vindt de minister. Ook moeten zij volgens hem duidelijk maken hoeveel geld zij uitgeven aan wetenschappelijk onderzoek naar nieuwe medicijnen.

Patiënten moeten er volgens Klink blind van uit kunnen gaan dat de dokter hun bepaalde merken medicijnen voorschrijft omdat die het best zijn om de klachten te verhelpen. Het kan niet zo zijn dat de dokter voor bepaalde merken kiest omdat hij in ruil van de fabrikant een gratis reisje heeft gekregen, aldus de bewindsman.

Klink zei dat hij fabrikanten en artsen desnoods via een wet zal dwingen om de vormen van gunstbetoon openbaar te maken. Maar hij voegde eraan toe dat hij liever ziet dat de sector zelf regels opstelt.

De minister zei de indruk te hebben dat de medicijnfabrikanten zelf steeds meer bereid zijn om verantwoording af te leggen over wat ze aan wie geven in ruil voor klandizie. Ook de artsenorganisatie KNMG zou openstaan voor strengere regels.

Volgens Klink zijn het niet altijd de medicijnfabrikanten die het initiatief nemen tot het geven van cadeaus. Het komt ook voor dat huisartsen en medisch specialisten zelf vragen om geschenken, aldus de minister.

Het onderzoek van de KNMG laat zien dat artsen goed op de hoogte zijn van de regels voor gunstbetoon. Meer dan driekwart van de ondervraagde artsen geeft aan het belangrijk te vinden dat het geven van geschenken aan banden is gelegd.

Een op de vijf artsen laat weten „wel eens” geconfronteerd te zijn met „een gedraging” van de farmaceutische industrie die in strijd is met de gedragsregels die tien jaar geleden in onderling overleg zijn opgesteld.

Volgens voorzitter B. Korthals van de Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR), de organisatie die de regels voor reclame en marketing voor de sector opstelt, is er de laatste tien jaar veel veranderd. Was het tien jaar geleden volgens hem normaal dat artsen op kosten van farmaceuten gingen „skiën in Davos of duiken op de Seychellen”, nu zou dat door de meeste betrokkenen worden gezien als ongewenst gedrag.

Korthals vroeg zich af of de regels zelfs niet te streng waren geworden. Als artsen zich laten bijscholen door farmaceuten over nieuwe medicijnen is er volgens hem amper genoeg geld om een kroket uit een automaat te halen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer