Binnenland

„Leren hoe de wereld in elkaar zit"

Willemieke Terreehorst en Berdine Engberts, jonge leerkrachten op de reformatorische basisschool De Wartburg in Woudenberg, beschrijven een ochtend uit het leven van hun kleuters.

27 May 2009 11:10Gewijzigd op 14 November 2020 08:00
WOUDENBERG - Kinderen op school. Foto ANP
WOUDENBERG - Kinderen op school. Foto ANP

„Het is tien voor halfnegen. Het lokaal loopt vol met kleuters die er allemaal weer zin in hebben. Het ene kind pakt een boekje, het andere kletst bij met z’n buurman. Om halfnegen verdwijnen de boeken in de mand. De schooldag gaat beginnen.„Hé, ik heb een vraag: welke dag is het vandaag?” De juf begint te zingen en de kinderen zingen hard mee. Bijna alle vingers gaan de lucht in. Woensdag! Gisteren en morgen, dát vinden ze wel wat moeilijker.

De kinderen hebben al gezien welke kaartjes er vandaag aan de lijn hangen. Zo weten ze precies wat er vandaag wordt gedaan.

Bewegen

Eerst mogen de kinderen vertellen, daarna beginnen we met gebed en dan luisteren we naar een Bijbelvertelling in de kring. „Poeh, daar word je best moe van.” We gaan lekker even bewegen met ”Zo gaat de molen”!

Rond de klok van kwart over negen is het tijd voor spelen én werken. Elk kind kan op het planbord zijn of haar keuze maken. Heb ik vandaag zin om te spelen in de hoeken of ga ik lekker werken?

Even later is iedereen druk bezig. In groep 2 wordt in de huishoek een verjaardag gevierd. In de kleihoek wordt tuingereedschap gemaakt, want we hebben het tuincentrum als thema. En aan de tafels worden kruiwagens en compostbakken in elkaar gezet.

In groep 1 zijn we bezig over de dierentuin. Daar wordt hard gewerkt aan een olifant, een leeuw of een aap. In de bouwhoek worden hokken voor de meegebrachte dieren gebouwd.

Leren

Wat is ons doel met al deze activiteiten? Spelen de kinderen alleen of is er meer? Er is meer: ze leren! Ze leren hoe de wereld om hen heen in elkaar zit. Ze leren hoe je omgaat met andere kinderen, hoe je letters schrijft op een verjaardagskaart en hoe je een hok moet opmeten.

Ook tijdens het eten en drinken wordt er spelend geleerd. Met elkaar doen we ”Ik zie, ik zie wat jij niet ziet”. „Wie heeft er een plaatje waarop iets staat met de letter t?” Want die letter van de lettermuur is vandaag aan de beurt. Trots hangen de kinderen om de beurt hun plaatje op.

Nu nog even genieten van het mooie weer. Jassen aan en naar buiten! En ook daar wordt geleerd. Van samenspelen bij de voetbaltafel tot het bouwen van een zandkasteel.

De kinderen gaan terug naar de klas. De morgen wordt afgesloten met dankgebed. Een morgen die vol zat met spelend leren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer