Binnenland

Commissie: IJzeren Rijn vijf jaar uitstellen

De heropening van de historische spoorlijn IJzeren Rijn door Limburg kan beter ten minste vijf jaar worden uitgesteld.

ANP
18 May 2009 09:04Gewijzigd op 14 November 2020 07:56
BUDEL - Een gedeelte van het historische tracé van de IJzeren Rijn werd in maart 2007 weer in gebruik genomen, nadat het vervoer jarenlang had stilgelegen. De eerste trein reed in België tussen Budel en Weert. Foto ANP
BUDEL - Een gedeelte van het historische tracé van de IJzeren Rijn werd in maart 2007 weer in gebruik genomen, nadat het vervoer jarenlang had stilgelegen. De eerste trein reed in België tussen Budel en Weert. Foto ANP

Volgens de Vlaamse krant Het Belang van Limburg was dat zaterdag de conclusie van een commissie van onafhankelijke deskundigen die door Nederland en België is ingesteld.Volgens de deskundigen zijn de maatschappelijke kosten hoger dan de maatschappelijke baten. De investeringen zijn namelijk hoog (536 miljoen euro exclusief btw), terwijl het milieu niet gebaat is bij de dieseltreinen op het tracé. Bovendien is er nog veel capaciteit op andere lijnen.

De heropening van de spoorlijn van Antwerpen via Roermond naar Duitsland was gepland voor 2015. Nederland wilde de lijn aanvankelijk niet heropenen, maar moest zich neerleggen bij een arrest van het arbitragehof in Den Haag. Uitstel zou Nederland dus niet slecht uitkomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer