Praten, tekenen en kaarsjes branden
APELDOORN (ANP) – Kringgesprekken, tekeningen maken en kaarsjes branden. Dat is waar veel basisscholen in Apeldoorn zich woensdag en donderdag mee bezig hielden. De scholen openden voor het eerst de deuren na de meivakantie én de aanslag, die op Koninginnedag aan zeven mensen het leven kostte. Zaterdag is er een speciale herdenkingsbijeenkomst voor kinderen in de Grote Kerk.
„Onze klassen begonnen woensdag met een kringgesprek en het branden van een kaarsje", zegt directeur Jenny van Hoven van de Koningin Juliana School. De tweehonderd leerlingen tellende school staat op een steenworp afstand van de plek van de aanslag.„Sommige kinderen hebben het hele gebeuren van nabij gezien, maar andere kinderen waren op vakantie en hebben weinig meegekregen. In het kringgesprek kan ieder kind zijn of haar verhaal vertellen". Vooral kinderen in de hogere groepen zijn volgens Van Hoven goed in staat hun verhaal te vertellen.
Ook de vierhonderd leerlingen van De Korenaar begonnen woensdag met kringgesprekken. „Onze leerkrachten zijn de komende tijd extra alert op kinderen die afwijkend gedrag vertonen. Op onze school houden we een paar leerlingen nu extra in de gaten", zegt Judith van Straten van De Korenaar.
De scholen ontvingen allemaal een lesbrief met suggesties voor de verwerking bij kinderen. De brief onderstreept het belang van gesprekken en tekenen. Toch constateren ook veel leerkrachten dat de kinderen het graag over iets anders hebben. „Het is in Apeldoorn nog steeds het gesprek van de dag. Kinderen willen op school ook graag over iets anders praten", zegt een woordvoerster van basisschool De Schakel.
Zaterdagochtend is in de Grote Kerk in Apeldoorn een speciale bijeenkomst voor kinderen. In de kerk zijn onder anderen psychologen aanwezig die kunnen helpen bij de verwerking van het drama. Veel scholen laten een bezoek aan die bijeenkomst aan de kinderen en hun ouders over.