Binnenland

Meldpunt voor trucks zonder dodehoekspiegel

Vakbond FNV Bondgenoten en de Fietsersbond openen woensdag een meldlijn waarop vrachtwagenchauffeurs anoniem wagens kunnen melden die geen dodehoekspiegel of -camera hebben. De initiatiefnemers zullen de meldingen begin februari doorgeven aan de politie in Amsterdam, zodat de eigenaars van de vrachtwagens kunnen worden gestraft.

Binnenlandredactie
8 January 2003 10:11Gewijzigd op 14 November 2020 00:03

De dodehoekspiegel of -camera is sinds dit jaar in Nederland verplicht voor alle vrachtwagens boven de 3500 kilo. Dankzij de extra spiegel heeft een chauffeur meer zicht op fietsers, auto’s en andere weggebruikers rechts naast hem. FNV Bondgenoten en de Fietsersbond vinden het onaanvaardbaar dat ongeveer 20 procent van de vrachtwagens nog zonder dodehoekspiegel rijdt, zoals volgens hen uit steekproeven blijkt. De boete die op het vergrijp staat, bedraagt circa 250 euro.

De organisaties vinden dat werkgevers hun chauffeurs materieel moeten verschaffen waarmee ze hun werk goed, veilig en gezond kunnen doen. Ook wijzen ze erop dat de afgelopen jaren jaarlijks gemiddeld dertig dodelijke en negentig zwaargewonde slachtoffers onder fietsers en voetgangers vielen door ongevallen met vrachtwagens die rechtsaf sloegen. Een dodehoeksysteem vermindert de kans op zo’n ongeval sterk.

Het gratis telefoonnummer van het meldpunt (0800-0225022) is volgens de initiatiefnemers nadrukkelijk bedoeld voor vrachtwagenchauffeurs en andere deskundigen. Leken kunnen moeilijk beoordelen of een vrachtwagen wel of niet over een van de dodehoeksystemen beschikt. De chauffeurs kunnen een melding doorgeven over hun eigen vrachtwagen of die van anderen, aldus de organisaties.

In een reactie zegt de verladersorganisatie EVO het eens te zijn met het doel van de actie, maar de meldlijn daarvoor niet het meest geschikte middel te vinden. „Handhaving van de wettelijke plicht van vervoerders is een taak van de politie en niet van werknemers.” Verder benadrukt de EVO dat invoering van de dodehoekspiegel „een stap in de goede richting” is, maar dat die niet alle ongelukken kan voorkomen. „Er moet veel meer gebeuren om het verkeer veiliger te maken, en dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van het vrachtverkeer.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer