Binnenland

Vaak promotie geneesmiddel via onderzoek

Fabrikanten van geneesmiddelen zetten onderzoek vaak in als marketinginstrument.

ANP
9 April 2009 11:45Gewijzigd op 14 November 2020 07:41
Geneesmiddelenonderzoek als marketinginstrument. Foto ANP
Geneesmiddelenonderzoek als marketinginstrument. Foto ANP

Voor artsen is het vaak niet duidelijk dat ze meedoen aan onderzoek met commerciële doelen van de geneesmiddelenindustrie, zo stelde de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) donderdag. Doel van de onderzoeken is vaak om het medicijn „in de pen van de arts” te krijgen, zodat die het aan veel patiënten voorschrijft.De inspectie constateert dat artsen veel tijd besteden aan nutteloos onderzoek. De IGZ bekeek twaalf onderzoeken. Zeven daarvan hadden marketingdoeleinden.

Het gaat voornamelijk om geneesmiddelen die al op de markt zijn. Door aan een onderzoek mee te doen, leest en hoort de arts vaker de naam van het middel. Bovendien heeft hij intensiever contact met de fabrikant.

Een arts schrijft dan sneller zo’n geneesmiddel voor, aldus de IGZ.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer