Eurlings pakt A4 bij Leiden eerst aan
Verkeersminister Eurlings verwacht dat de A4 bij Leiderdorp dit jaar alsnog zal worden aangepakt. „Zoals het er nu naar uitziet zal de eerste schop de grond in gaan bij de A4 bij Leiderdorp.”
Dat zei hij dinsdag nadat de Senaat had ingestemd met een spoedaanpak van fileknelpunten.De bewuste wet regelt de versnelde aanleg van spitsstroken en andere wegverbredingen op dertig locaties in het land. Eurlings kreeg opnieuw ruime steun. Alleen GroenLinks en de Partij voor de Dieren stemden tegen. De Tweede Kamer ging in januari al akkoord met de spoedwet.
De verbreding van de flessenhals op de drukke A4 bij Leiderdorp werd in de zomer van 2007 nog uitgesteld toen de Raad van State de plannen vanwege gebrekkig luchtonderzoek afkeurde.
Andere knelpunten die dankzij de spoedaanpak zullen profiteren van vereenvoudigde en verkorte procedures zijn de A12 tussen Gouda en Woerden en de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven. Onduidelijk is wanneer daar de spa in de grond gaat. De grote bulk zal in 2010 starten, zei Eurlings.
Hij wil grote infrastructurele projecten uit de vertraging halen en komt binnenkort met een wet daarvoor. Daarnaast is er de crisiswet om de bouw van woningen en windmolens te versnellen.
Dankzij het pakket crisismaatregelen waarvan deze wet deel uitmaakt, heeft Eurlings tot en met 2010 ook nog eens 600 miljoen euro extra te besteden. Hij wil het geld onder meer steken in achterstallig onderhoud van bruggen, die door intensief gebruik veel eerder dan verwacht versleten zijn.
De A12, die ter hoogte van Zevenhuizen momenteel ingrijpend wordt aangepast, ging vanmorgen om 5.00 uur weer open voor het meeste vrachtverkeer. Dat meldde Rijkswaterstaat gisteravond.
De weg was eerder op de dag afgesloten voor vrachtwagens, omdat een nieuw viaduct te zwak bleek. Met tijdelijke maatregelen is dat probleem nu verholpen. Vrachtverkeer van boven de 50 ton wordt nog wel omgeleid, via Bodegraven (N11) en Gouda (A20 en A13).
Hoewel Eurlings met zijn wegenplannen diverse knelpunten wil aanpakken, lost de economische crisis een deel al vanzelf op. In december meldde de ANWB dat de filedruk in 2008 voor het eerst in jaren is gedaald. De filedruk is de lengte van de file maal de duur.
Vorig jaar daalde de filedruk met 1,4 procent over het gehele jaar. Dat was vooral te danken aan minder zware avondspitsen. In de avonduren daalde de filedruk met 2,8 procent.
Doordat mensen steeds meer de spits mijden, wordt de kans groter om overdag in de file te staan.