„Meer cameratoezicht in bus”
FNV Bondgenoten wil dat vervoerbedrijf Veolia maatregelen treft om de veiligheid van de buschauffeurs te vergroten. De bond heeft dit gezegd naar aanleiding van de overval gistermorgen op een buschauffeur in Apeldoorn.
Toen de chauffeur de deuren van de bus opende, kwam er een man binnen die de bestuurder bedreigde. Hij moest zijn horloge en een tas afgeven, meldde de politie.De chauffeur raakte niet gewond en heeft op het politiebureau een verklaring afgelegd. Een aantal Veoliachauffeurs in Apeldoorn hebben na de overval een korte werkonderbreking gehouden.
De bond heeft de directie gisteren gevraagd om cameratoezicht op alle 150 bussen en meer toezichthouders, namelijk 50 in plaats van de 4 die nu dienstdoen. Ook zouden op de regionale verkeersleiding twee mensen moeten werken op de tijden dat de chauffeurs op weg zijn.
„De chauffeur die nu is overvallen kon dinsdagochtend bij de overval de noodknop niet gebruiken, omdat er nog niemand op de centrale was. De eerste chauffeur is er om kwart voor vijf, maar de verkeersleiding start pas om zes uur op. Wij willen dat daar mensen zitten vanaf het begin van de dienstregeling tot na het einde ervan”, meldde de FNV.
Woordvoerder W. Kurver van Veolia reageerde vanochtend verbolgen op de aantijding van de FNV. „Dit is echt gelogen. De centrale heeft gisteren alles juist heel goed gedaan. Ik snap niet waarom de bond op deze manier aan stemmingmakerij doet”, aldus Kurver. Hij bestempelde de sfeer op de werkvloer vanochtend als „uiterst gespannen.”
De Veoliadirectie is bereid vijftig bussen met camera’s uit te rusten. Ook zouden er twee extra toezichthouders kunnen komen. De chauffeurs vinden deze voorstellen onvoldoende, zei bestuurder L. Kressin van FNV Bondgenoten. De vakbond stelde de directie vandaag een ultimatum dat vrijdag afloopt. „Als de directie dan nog niet aan de eisen tegemoetkomt, volgen er acties”, aldus Kressin.
Volgens Kurver gaat het bij cameratoezicht om symptoombestrijding. Hij wijst erop dat Veolia met „veiligheidsarrangementen” de achterliggende problemen wil aanpakken. Het bedrijf gaat daarvoor om de tafel met alle belanghebbenden van een buslijn om de problemen te analyseren en een oplossing te zoeken.