Calamiteitensirene weg, gemeente doet niets
Een oplettende burger in Amsterdam probeerde de overheid een dienst te bewijzen, maar stuitte op een muur van bureaucratie. Dat blijkt uit een rapport dat de Gemeentelijke Ombudsman woensdag heeft gepubliceerd.
De eigenaar van een bedrijf in het stadsdeel Zuidoost merkte medio 2007 op dat hij de maandelijkse test van de calamiteitensirene niet kon horen. Dat kon wel eens kloppen, zo ontdekte hij. De sirene was namelijk verdwenen. Hij stuurde hier meerdere e-mails over, maar kreeg geen antwoord.De ondernemers stapte toen maar naar de Ombudsman. Die onderzocht de zaak en concludeerde dat de brandweer, het stadsdeel en de gemeente wel naar elkaar hebben gewezen, maar geen actie hebben ondernomen. Hij bestempelt dit als onbehoorlijk en stelt dat de veiligheid van bewoners in het geding is gekomen.
Ook dringt de Ombudsman erop aan snel een nieuwe sirene te plaatsen. Die is er, anderhalf jaar nadat de ondernemer aan de bel trok, namelijk nog steeds niet.