Ramptoestel had eerder problemen
Het ramptoestel van Turkish Airlines had tijdens de laatste acht vluchten twee keer een vergelijkbaar probleem met de radiohoogtemeter.
Dat zei voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) woensdag in Den Haag bij de presentatie van de eerste bevindingen van de OVV naar de crash van het Turkse toestel vlak voor de Polderbaan van Schiphol.Doordat de piloten op het allerlaatste moment nog flink gas gaven, is het ramptoestel op vol vermogen in de zware klei van een akker terechtgekomen. De krachten die op de Boeing inwerkten, waren zo groot dat de romp ter hoogte van de business class scheurde.
De drie piloten in de cockpit hadden geen schijn van kans. Het vliegtuig had een snelheid van 175 kilometer per uur toen het neerkwam op een afstand van 1 kilometer van de Polderbaan. Het neuswiel raakte vast in de drassige klei. Door de aard van de ondergrond stond het vliegtuig relatief snel stil: na 150 meter. Door deze „enorme krachten van remming” en de grote voorwaartse druk zijn de bemanningsleden omgekomen, zei Van Vollenhoven.
Tijdens de vlucht van Istanbul naar Amsterdam maakte een eerste officier een trainingsvlucht. Deze vlieger beschikte over de noodzakelijke bevoegdheden.
Op welke manier de Turkse maatschappij heeft gereageerd op het euvel met de hoogtemeter, is niet bekend. De onderzoeksraad doet hier, samen met elf andere instanties, verder onderzoek naar.
Bij het onderzoek zijn onder meer vliegtuigfabrikant Boeing, Turkish Airlines, de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers betrokken.
Het onderzoek van Van Vollenhoven richt zich nu volledig op het functioneren van de hoogtemeters en de koppeling aan het automatische gashendelsysteem. Aan het toestel zijn geen andere mankementen geconstateerd. Ook zijn geen vogels in de motoren aangetroffen. Het wrak wordt deze week geborgen. Op een andere locatie wordt het onderzoek rond het wrak voortgezet.
Bij de ramp waren negen doden te betreuren, onder wie vijf Turkse bemanningsleden en vier Amerikanen passagiers. Verder moesten 86 gewonden naar ziekenhuizen worden gebracht. Op dit moment liggen nog 28 gewonden in het ziekenhuis. Een van hen verkeert nog in kritieke toestand.