Nietloos nietapparaat niet niet meer
Ze staan op de drempel van de commerciële wereld. Aanstormende ondernemers presenteerden hun bedrijf dinsdagavond in Amersfoort aan de VRCL, de vereniging van reformatorische zakenlieden. „Als u uw werknemers ons product geeft, daalt het ziekteverzuim.”
De een is algemeen directeur, de ander is hoofd van de afdeling marketing, nummer drie vormt in z’n eentje de complete afdeling verkoop, of deftiger: sales. Leerlingen van het Hoornbeeck College doen in mini-ondernemingen praktijkervaring op die hun later van pas komt. Zes bedrijfjes kregen dinsdagavond elk tien minuten om te vertellen over hun personeel, hun product, hun verkoopactiviteiten, hun financiële resultaten. „We staan op 46 euro verlies, maar we verwachten nog veel meer te verkopen.” Het zevende bedrijfje stond wel op de uitnodiging, maar is inmiddels ten onder gegaan.„Ze zijn zo superzenuwachtig”, zegt een docente. Dat is aan Rick Ariese niet te merken. Met verve presenteert hij visie, missie, logo en slogan van Unique Solution, de mini-onderneming die een schilmachine in de markt zet onder de leus ”Geen fratsen, dat schilt!” Een van de andere zeven heren met rode stropdas op het podium ontdekte het apparaatje tijdens een vakantie in Canada.
Al even praktisch is de ”magic stapler” van Clickone, een niet-loze nietmachine. Het ding „snijdt een lipje uit de papieren, en een sneetje in de papieren. Dit lipje schuift hij in het sneetje, waardoor de papieren aan elkaar vast komen te zitten.” Voordelen: „U hoeft geen nietjes te kopen. U hoeft ook geen nietjes meer te verwijderen. En het is kindvriendelijk.” En milieuvriendelijk: „Als we alle nietjes vervangen, besparen we 5 ton staal.” Nadeel: „Er kunnen maar vijf blaadjes tegelijk in.”
Kaasblokjes
De woordvoerder van Parkeer-timer laat zijn product per ongeluk op de grond vallen („u ziet, hij is valbestendig”). Hij, dat is een aanhangsel voor de sleutelbos dat een kwartier voordat de parkeertijd afloopt alarm slaat. „Dus achter de ruitenwisser geen geel papiertje meer ter waarde van 50 euro.” Een blauwe parkeerschijf wordt erbij geleverd.
Eggsclusive brengt een apparaatje op de markt dat aangeeft of een ei dat gekookt wordt de gewenste hardheid bereikt heeft. College Company .Kom komt met een kaasblokjessnijder. De naam van het bedrijf staat voor Kreatief Ondernemende Mensen, en ook voor Kaas Op Maat.
Healtybox presenteert een fruitdoos waarin vruchten niet beurs worden. „Weet u dat 50 procent van de Nederlanders te zwaar is?” roept Carola in de microfoon. Dat vinden de zakenlui hilarisch; het komt voor een aantal van hen ook wel erg dichtbij. De mini-ondernemers prijzen hun waar aan. „Als u uw werknemers zo’n doosje geeft, daalt het ziekteverzuim.”
Eruit gezet
De jonge handelaren verzwijgen hun aanloopproblemen niet. Soms duurde het even voordat ze elkaar een taak toevertrouwden. Een autobedrijf, gehinderd door de economische crisis, annuleerde de bestelling van honderd hechtmachines. „De mailing met hun logo was al naar de drukkerij, maar het ging niet door.”
Eggsclusive ziet de crisis juist als kans. „Als u uw ei niet langer kookt dan nodig is, bespaart u energie.” Dat klinkt in de oren van aanwezige miljonairs waarschijnlijk vrij lachwekkend. Maar wie het kleine niet eert…
Parkeertimer tobde met een ander probleem: de onderneming heeft na rijp beraad een werknemer moeten ontslaan. „Ze verwaarloosde haar taak. We hebben dat op een correcte en zorgvuldige wijze aangepakt…” De zaal lacht. „En ze was het er zelf mee eens dat ze eruit werd gezet.” De zaal loeit.
Eggsclusive, dat van de ondernemers de eerste prijs krijgt, deelt aan het eind van de presentatie gevulde eieren uit. Vervaardigd met het eigen verkoopproduct. Net als in het echt, later.