Binnenland

identiteit in de praktijk

Kerk en politiek, historie en actualiteit. In veertien workshops tijdens het congres ”Identiteit en onderwijs” komen tal van zaken aan de orde die met het hoofdthema te maken hebben. Drie workshopleiders geven een voorzet.

Onderwijsredactie
4 March 2009 11:08Gewijzigd op 14 November 2020 07:25

Blijvende worsteling„In de negentiende eeuw heeft het protestants-christelijk onderwijs geen kans gezien zijn identiteit vorm te geven in een eigen onderwijskundig concept.” Die opvatting onderbouwt drs. L. D. van Klinken, onderwijsadviseur van het Ds. G. H. Kerstenonderwijscentrum, tijdens de workshop ”Identiteit in historisch perspectief”. De worsteling van toen kent de reformatorische zuil anno 2009 ook, aldus Van Klinken. „We zijn nog steeds op zoek. Wat dat betreft is er weinig veranderd.” Met het bieden van een historisch overzicht wil Van Klinken het onderwijs een spiegel voorhouden.

Riddertoernooien

Een leerkracht geeft aan in zijn les een filmpje te willen tonen dat op educatieve wijze uitlegt hoe riddertoernooien werkten. Op het filmpje worden deze toernooien nagespeeld. In de workshop ”Identiteit, vorm of intentie?” wil J. W. Nieuwenhuyzen, directeur van de Herman Faukeliusschool en de Petrus Immensschool in Middelburg, van de deelnemers weten hoe zij tegen het voornemen van de leerkracht aankijken én hoe ze als directeur, bestuurslid of kerkenraadslid op het plan reageren. Het thema van de workshop wordt met casussen en stellingen uitgediept. Zo gaan de deelnemers met elkaar in gesprek over de stelling ”We zijn binnen onze scholen tevreden als de vorm er keurig uitziet. Om de intentie kinderen weerbaar te maken voor de maatschappij bekommeren we ons minder”.

Bij de les blijven

„Het gevaar komt meer van binnen dan van buiten.” Die stelling lanceert mr. J. G. Macdaniel, adjunct-directeur van scholenorganisatie VGS, onder meer tijdens de workshop ”Toelatingsbeleid in relatie met spreidings- en integratiebeleid”. Medeworkshopleider drs. G. Bergacker zal ingaan op het toelatingsbeleid van het Driestar College, waar hij directievoorzitter is. Aan de orde komt ook de vraag of een eventuele verplichting om leerlingen van buiten de eigen achterban toe te laten een uitdaging of een bedreiging vormt. Overigens noemt Macdaniel het een misvatting als scholen denken dat er geen probleem is zolang ze andersdenkenden buiten de deur kunnen houden. Met zijn stelling over het gevaar dat van binnenuit komt, wil hij de deelnemers aan de workshop opscherpen. „Blijf bij de les!”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer