Persgroep neemt meerderheidsbelang in PCM
De Persgroep neemt een belang van 51 procent in PCM Uitgevers en betaalt daarvoor 100 miljoen euro. De twee bedrijven hebben daarover een principeovereenkomst bereikt, zo werd dinsdag bekendgemaakt. Mogelijk wordt een dagbladtitel afgestoten.
De overeenkomst moet PCM in staat stellen de schulden te verlagen. Om de financiële positie verder te verstevigen, zal PCM de komende vijf jaar geen dividend uitkeren aan de aandeelhouders. De bestaande aandeelhouders behouden hun prioriteitsaandeel in de dagbladtitels.„Deze samenwerking betekent een substantiële versterking voor PCM”, lichtte topman Bert Groenewegen toe. Het bedrijf bleef met een torenhoge schuld zitten als gevolg van een mislukt avontuur met de durfinvesteerder Apax, en zat daardoor dringend om nieuw kapitaal verlegen.
PCM is nu voor 90 procent in handen van Stichting Democratie en Media (SDM). Ruim 7 procent is in het bezit van de Stichting de Volkskrant, het overige deel is in handen van Stichting De Christelijke Pers. PCM is uitgever van onder meer de Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad. De Persgroep is in Nederland al eigenaar van Het Parool.
Durfkapitalist
Advertentie–inkomsten zijn tanende en oplages van dagbladen dalen al jaren. Verslechterende marktomstandigheden nopen dagbladuitgevers tot drastische maatregelen met een aaneenschakeling van fusies, samenvoegingen van bladen en het schrappen van banen als gevolg. De dagbladwereld nader bekeken, nu PCM deels in handen is gekomen van de Belgische uitgever De Persgroep.
Tot 2003 bezat PCM ook het noodlijdende Het Parool, maar dat werd verkocht aan De Persgroep in België, na een aanvankelijk plan tot sluiting van het blad. PCM zelf raakte in de problemen na het instappen van durfinvesteerder Apax. PCM wilde met Apax uitbreiden. Via een ingewikkelde constructie zadelde deze durfkapitalist PCM op met een schuld van 400 miljoen euro. Apax had de bedoeling PCM naar de beurs te brengen, maar zover is het nooit gekomen. Enkele investeringen pakten bovendien niet goed uit.
Een onderzoek naar het beleid wees uit dat bestuurders en commissarissen van PCM en grootaandeelhouder Stichting Democratie en Media (SDM) onzorgvuldig hebben gehandeld. De vakbonden NVJ en FNV Kiem willen een vervolgonderzoek naar het gevoerde beleid bij PCM.
Met De Persgroep hoopt PCM de schuld te verminderen en investeringen te kunnen doen in nieuwe projecten.
Een andere grote uitgever is Wegener (omzet 2007: 680,3 miljoen euro). Het concern, eigenaar van kranten als de Gelderlander, Brabants Dagblad en BN/De Stem, werd groot door de ene na de andere regionale uitgever op te kopen. Sinds 2007 zwaait Mecom de scepter bij het bedrijf met een belang van 85 procent. De Britse investeerder, tevens eigenaar van de regionale kranten in Limburg (MGL), ligt op dit moment onder vuur. Net als PCM vanwege een schuld van enkele honderden miljoenen euro’s.
Door de jaren heen zag uitgeefconcern Wegener de inkomsten dalen en sneed het een aantal keer fors in de organisatie. De economische malaise noopt het concern bovendien activiteiten af te stoten, waaronder een belang in iLocal en Selekt Mail. Met PCM is het op dit moment in onderhandeling over de AD–groep. Wegener wil haar belang van 37 procent van de hand doen.
De grootste Nederlandse dagbladuitgever is de Telegraaf Media Groep (TMG) met een geschatte omzet over 2008 van 720 miljoen euro. Het bedrijf groeide uit dagblad De Telegraaf, qua oplage nu de grootste krant van Nederland. TMG is eigenaar van de regionale kranten in Noord–Holland (HDC) en de gratis krant Sp!ts. Het concern verzamelde door de jaren heen bladen, websites (waaronder GeenStijl.nl) en een radiostation (Sky Radio) in Nederland. Het bedrijf telt nu rond de 3600 werknemers.
Toen TMG tegen zijn plafond zat in Nederland, zocht het zijn heil in het buitenland, waarbij het onder meer (gedwongen) een belang nam in een televisiekanaal in Duitsland, ProSiebenSat1, in ruil voor een belang dat het had in SBS. TMG had een verplichte optie op het belang met de eigenaren van het kanaal afgesproken.
De economische malaise en dalende advertentie–inkomsten zijn TMG niet in de koude kleren gaan zitten. Het televisiekanaal bijvoorbeeld was drastisch in waarde verminderd op het moment dat TMG de optie tegen een veel hogere prijs moest uitoefenen. Daarnaast snijdt het bedrijf fors in de organisatie. Ook trekt TMG zich voor een groot gedeelte weer terug uit buitenlandse activiteiten.