Run op theorie-examen oude stijl
Het nieuwe theorie-examen levert een stroom aan extra kandidaten op. Vanaf 1 maart wordt het examen uitgebreid met 25 vragen over gevaarherkenning. Tien vragen over regelgeving verdwijnen.
Een woordvoerder van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bevestigde gisteren de run op het examen oude stijl.„Afgelopen maand kregen we zo’n 15 procent meer aanvragen voor het doen van het theorie-examen. Om de drukte het hoofd te bieden hebben we extra examenmomenten ingelast op zaterdagen en in de avonden.” Wie nu nog snel het oude examen wil doen, is te laat. „Het zit vol.”
Volgens de CBR-woordvoerder ontstaat er altijd een run op examens als er iets verandert. „Of het nu makkelijker of moeilijker wordt, mensen willen vasthouden aan het bekende.”
Bij de vragen over gevaarherkenning zit de geëxamineerde in een bepaalde verkeerssituatie en krijgt de vraag voorgelegd of hij in dat geval zou remmen, het gas zou loslaten of niets zou doet. „Bij alle vragen krijgen de kandidaten die keuze.” Ze hebben acht seconden de tijd om te antwoorden.
In het nieuwe examen verdwijnt een aantal vragen over voorrangssituaties en parkeerverboden. De aanpassing van het examen is vooral bedoeld om het aantal ongevallen onder beginnende bestuurders terug te dringen.
Naast het theorie-examen krijgt ook het per 1 januari vernieuwde praktijkexamen per 1 maart een aanpassing. De zogeheten vaste oriëntatiepunten worden vervangen door variabele. Leerlingen leerden de vaste routes uit hun hoofd en dat was niet de bedoeling.
Onderzoek
De helft van de Nederlanders vindt het geen goed idee dat jongeren van 17 al mogen autorijden. Ze zouden onverantwoord rijden. Bijna driekwart vindt daarom dat de minimumleeftijd gewoon 18 jaar moet blijven, zo blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Flycatcher.
Verkeersminister Eurlings wil dat in 2010 jongeren vanaf 17 jaar mogen autorijden. Vanaf 16,5 jaar mogen ze gaan lessen. Een ervaren bestuurder met tien jaar rijervaring moet wel naast hem in de auto zitten.
De meeste tegenstanders denken dat de jonge bestuurders onverantwoord en roekeloos rijden. Daardoor zouden ze meer ongelukken veroorzaken.
Uit het onderzoek komt ook naar voren dat autorijden op hogere leeftijd geen probleem mag zijn. Wel vinden de meeste ondervraagden dat bestuurders ouder dan 68 jaar periodiek een medische keuring moeten ondergaan. Ouderen boven de 70 jaar moeten opnieuw een rijexamen afleggen.
Het CBR past met enige regelmaat de examens aan de ontwikkelingen in de maatschappij aan. Zo werkt het bureau voor rijbewijzen dit jaar aan een speciale examen voor mensen met faalangst. Zo’n 10.000 kandidaten kunnen deelnemen aan de proef. De eerste resultaten van zijn bemoedigend, maakte het CBR al eerder bekend.