Goes pakt gevaren in het verkeer aan
Terwijl het aantal verkeersslachtoffers landelijk daalde, nam het in Goes juist toe. De Zeeuwse stad wil daarom de verkeerssituatie veiliger maken met het actieplan ”Op weg naar nul”.
Lachend en kletsend zoeken rijen scholieren hun weg door Goes. Soms rijden ze met z’n drieën naast elkaar. Auto’s tuffen achter elkaar aan. Hard rijden zit er vanwege de drukte niet in.Bij het station steekt een aantal meiden het zebrapad over. Rode remlichten flitsen op als de automobilisten boven op hun rem gaan staan.
Het beeld van de spits op een doordeweekse dag in Goes. Gevaarlijk? Een voorbijfietsende scholier voelt zich „redelijk veilig.” „Af en toe gebeurt er iets waarvan je denkt: Oei, dat ging maar net goed! Bijvoorbeeld op rotondes. Daar is het best gevaarlijk. Vooral als auto’s geen richting aangeven. Je moet goed opletten of automobilisten je wel zien.”
Volgens cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt landelijk het aantal verkeersslachtoffers af, maar in Goes nam dat aantal juist toe.
„In 2007 was het aantal doden en ziekenhuisgewonden 35. Dat is te veel,” zegt wethouder M. Dieleman (CDA). „De jaren hiervoor zagen we een dalende lijn, maar nu stijgt hij. We willen dus extra aandacht aan de verkeersveiligheid geven. Ons streven is dat in 2014 dat getal met 50 procent is verminderd.”
Een chauffeur die vaak met zijn grote truck Goes doorkruist, vindt de verkeerssituatie „verschrikkelijk onveilig.” Vooral de rotonde bij de watertoren. „Je moet naar links kijken om te zien of je erop kunt en aan de rechterkant moet je de fietsers in de gaten houden. De rotonde is zo smal dat je alle aandacht nodig hebt om er heelhuids overheen te komen.”
Gok
’s Ochtends fietsen er vaak veel scholieren, zegt de chauffeur. „Als het dan nog een beetje donker is, zie je het slecht. Soms moet ik het gewoon op de gok doen. Het is levensgevaarlijk. Het zou een oplossing zijn als fietsers een stuk buiten de rotonde zouden rijden. Of geen voorrang meer zouden krijgen. Voor hun eigen veiligheid.”
Om de verkeersproblemen in Goes aan te pakken, is het actieplan ”Op weg naar nul” gemaakt, zegt wethouder Dieleman. Met een pakket aan maatregelen wil de gemeente de verkeersveiligheid verbeteren.
„Scholieren die veel in Goes fietsen, kunnen aangeven wat gevaarlijke en onoverzichtelijke situaties zijn. Verder willen we agressief rijgedrag aanpakken. Bijvoorbeeld door het inbouwen van een black box in taxi’s.”
Lik-op-stukbeleid
De gemeente hangt matrixborden op, waarop weggebruikers hun snelheid zien. „Regelmatig zetten we daar ook politie bij. Die schrijft meteen bekeuringen uit. Dan werk je dus met een lik-op-stukbeleid.”
Volgens Cees Kole van Taxi Kole uit Kapelle valt het wel mee met de onveilige verkeerssituaties. „Je moet overal goed opletten. Ik heb meer last van de drukte dan van onveilige situaties. Het gebeurt soms dat ik hard moet remmen, omdat degene die voor mij rijdt dat ook doet. Maar echt gevaarlijk vind ik het niet. Je moet gewoon rustig aan doen en je aanpassen aan de situatie.”
Wethouder J. Adriaanse (SGP/CU) vindt het aanschaffen van black boxen en het tegengaan van verkeersagressie „kleine stappen om tot een verkeersveilige gemeente te komen.” „Zelf verwacht ik meer van grotere voorzieningen, zoals een extra afslag op de A58, fietstunneltjes en een aquaduct”, zegt hij.
Volgens Adriaanse is Goes al ver gevorderd met het veiliger maken van het verkeer. „Niet voor niets was de stad genomineerd voor het predicaat beste fietsstad van Nederland. Maar de verkeersaders slibben dicht, dus we moeten wel stappen ondernemen voor een goede verkeersveiligheid.”
Dieleman: „Als iedereen zich fatsoenlijk aan de snelheid houdt en de fietsers op de rotonde hun hand uitsteken en oogcontact houden met de automobilisten, hebben we al veel gewonnen.”