Kapsel lijdt onder consumentenvertrouwen
Kappers en schoonheidssalons zijn bij uitstek gevoelig voor het vertrouwen dat de consument heeft in de economie. Dat stelde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag naar aanleiding van de omzetcijfers van die branches over 2008.
Het afgelopen jaar gingen mensen minder naar de kapper, als ze gingen hielden ze het simpel. Daardoor daalde de omzetgroei flink. Steeg de omzet van de kappers in 2007 nog met 5 procent, vorig jaar was dat gedaald tot ruim 2 procent. Dat de omzet nog wel steeg, was te danken aan hogere prijzen.Volgens het CBS blijkt de persoonlijke verzorging gevoelig voor het vertrouwen van de consument in de economie. „In de jaren 2003–2008 gingen volumedalingen vrijwel altijd gepaard met een negatief consumentenvertrouwen, terwijl de bestedingen stegen wanneer de consument gunstig gestemd was", aldus het CBS.
Het CBS rekent bezoekjes aan kappers of schoonheidssalon tot de luxebestedingen. „Waar de consument in economisch slechtere tijden op bezuinigt".
Het aantal kapperszaken en schoonheidsinstituten nam de afgelopen vijf jaar met maar liefst 20 procent toe. De gemiddelde bedrijfsgrootte nam juist flink af. In 2004 had het grootste deel van de kapperszaken nog personeel in dienst, vorig jaar was 60 procent van de kapsalons een eenmanszaak.
Schoonheidssalons waren altijd al relatief klein in opzet. Daar nam het aandeel zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) iets verder toe van 91 naar 94 procent van het totaal.