Binnenland

Geldermalsen knokt voor overkapping

De gemeente Geldermalsen zet alles op alles om gedaan te krijgen dat de traverse op het NS-station een overkapping krijgt. ProRail moet met geld over de brug komen, vindt de gemeenteraad. „Als het aan ProRail ligt, hangt er straks een touwladder.”

André Bijl
6 February 2009 20:46Gewijzigd op 14 November 2020 07:15

Eerder liet het college van Geldermalsen weten niet te kunnen voldoen aan de wens van de gemeenteraad om een overdekte oversteek te realiseren. ProRail liet namelijk tijdens de onderhandelingen met B en W weten geen financiële bijdrage te willen leveren aan de overkapping. De plaatselijke politiek is woedend en gaat vertegenwoordigers van ProRail uitnodigen voor een stevig onderhoud.De aanleg van de traverse is onderdeel van een vernieuwing van de stationsomgeving, waar ook woningen, kantoren, gebouwen en parkeerterreinen komen. De traverse, met liften en trappen aan de uiteinden, vormt de schakel tussen de oost- en westkant van het station en moet zorgen voor een betere toegankelijkheid van het perron.

Het bouwwerk maakt vanaf het begin deel uit van het project. Ondanks eerdere toezeggingen liet ProRail vorig jaar weten dat het bedrijf onvoldoende geld beschikbaar kon stellen om een kwalitatief hoogwaardige traverse te realiseren. Het college hield echter vast aan de bouw van de traverse en slaagde erin ProRail te overtuigen van de noodzaak hiervan.

De kosten van de bouw worden begroot op 6 miljoen euro. Om het project mogelijk te maken, draagt de gemeente 600.000 euro bij. De rest van het bedrag wordt betaald door ProRail.

Overkapping
Tijdens de behandeling in de raad, eind oktober, was er forse kritiek op de uitvoering van de traverse. Om comfort en veiligheid te vergroten gaven de fracties de voorkeur aan een overdekte variant. B en W kregen bovendien als eis mee dat de overkapping de gemeente geen cent extra mag kosten en moet passen binnen de gestelde financiële kaders. „We gaan aan de slag. We zien het als een uitdaging, maar ik weet niet of het gaat lukken”, zei SGP-wethouder A. van Doorn toen al, niet zonder zorg over de goede afloop.

Tijdens de onderhandelingen die volgden toonde ProRail zich niet bereid Geldermalsen nogmaals tegemoet te komen. ProRail vindt dat de gemeente zelf moet opdraaien voor de traverse. Hetzelfde geldt in de ogen van het bedrijf voor de onderhoudskosten.

Overigens ontraadt de gemeentelijke monumentencommissie de traverse te overkappen, omdat het bouwwerk te massaal wordt en het monumentale karakter van het station wordt geschaad. De welstandscommissie gaat wel akkoord met een dichte traverse, mits de overkapping geheel in glas wordt uitgevoerd. Zo’n variant kost bijna 640.000 euro. Een uitvoering met stalen golfplaten zou neerkomen op 220.000 euro.

De gemeente ziet echter geen kans zulke bedragen binnen de bestaande financiële kaders op tafel te leggen en heeft de raad per brief laten weten voorlopig af te zien van de overdekte traverse.

De plaatselijke politiek is woedend over de uitkomst van de onderhandelingen. „Dit zegt alles over ProRail”, vindt PvdA’er W. Timmermans. „Men trekt zich niets van de klanten aan. Het is diep treurig. Als het aan ProRail ligt, hangt er straks een touwladder.” VVD-raadslid G. van de Water is het volledig met hem eens. „Dit is absurd. ProRail is geen serieuze partner”, zegt hij. CDA’er A. Vonk: „Wij zijn er klaar mee. Wij betalen geen cent extra.”

Laaiend
De plaatselijke politiek is daarnaast „laaiend” dat men ProRail gaat uitnodigen voor een openbaar gesprek, waarin raad en inwoners hun kritiek kunnen ventileren. SGP’er L. van Bruchem ziet weinig in zo’n ontmoeting. „Ik betwijfel of we meer bereiken dan het college.”

Portefeuillehouder Van Doorn laat weten dat het college zich blijft inzetten voor een overdekte traverse. „We willen dat het bouwwerk zo wordt gemaakt dat er later altijd nog een overkapping kan worden aangebracht.” Bovendien heeft ProRail toegezegd dat eventuele meevallers kunnen worden gebruikt om de overkapping alsnog te realiseren. De bouw van de traverse start komend najaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer