Binnenland

Meer controle op leeftijdgrens voor film en game

DEN HAAG – Jongeren kunnen te eenvoudig films en games in handen krijgen met veel gewelddadige beelden, waarvoor ze nog te jong zijn. Winkeliers, bioscopen en videotheken houden zich slechts in 14 procent van de gevallen aan de voorgeschreven leeftijdgrens. Het kabinet wil daar verandering in brengen.

Binnenlandredactie
3 February 2009 12:11Gewijzigd op 14 November 2020 07:13
Winkeliers, bioscopen en videotheken houden zich slechts in 14 procent van de gevallen aan de voorgeschreven leeftijdgrens voor films en dvd's. Foto ANP
Winkeliers, bioscopen en videotheken houden zich slechts in 14 procent van de gevallen aan de voorgeschreven leeftijdgrens voor films en dvd's. Foto ANP

Minister Hirsch Ballin van Justitie zal overeenkomsten sluiten met verkopers en verhuurders om de controle van de leeftijdgrenzen voor dvd’s en games sterk te verbeteren. Over twee jaar moet de grens van 16 jaar voor stevig beeldmateriaal in 70 procent van de gevallen worden nageleefd. Dat heeft Hirsch Ballin dinsdag aan de Tweede Kamer geschreven. Hij wil dat tegelijkertijd wordt gewerkt aan extra maatregelen zodat de regels na 2011 volledig worden nageleefd.Vooral warenhuizen en speelgoedwinkels houden zich volgens onderzoek van de Universiteit Twente nauwelijks aan de regels. Branches die zijn aangesloten bij het instituut dat de leeftijdgrenzen opstelt, het Nicam, leven die beter na. Het gaat voornamelijk om videotheken en bioscopen.

Het ministerie van Justitie wil meer ondernemers binden aan het Nicam, dat ook verantwoordelijk is voor de Kijkwijzer. Desnoods komt er een wettelijke plicht voor verkopers van films en dvd’s om zich aan te sluiten bij het instituut. Hirsch Ballin laat ook alle ondernemers een brief sturen waarin staat dat ze de wet overtreden als ze schadelijk beeldmateriaal verkopen of verhuren aan te jonge kinderen.

De naleving van de regels is onderzocht door middel van mysteryshopping en mysterycalls. Een mysteryshopper van 11 jaar die een dvd of game met de 16 jaar-leeftijdsgrens wil kopen of huren of die een bioscoopfilm wil bezoeken, vangt bot bij gemiddeld 31 procent van de bedrijven. De naleving is aanmerkelijk lager als een 15-jarige op pad wordt gestuurd voor een audiovisueel product met de leeftijdsgrens 16 jaar. In dat geval weigert gemiddeld 4 procent van de bedrijven.

Het Nicam zal een communicatieplan uitvoeren, waarin instructie en certificering van het verkopend personeel een centrale rol spelen. Het ministerie van Justitie zal alle ondernemers in een brief wijzen op het onderzoek en de verantwoordelijkheid die ondernemers op basis van het Wetboek van Strafrecht dragen voor de bescherming van de jeugd tegen schadelijk beeldmateriaal. Het ministerie zal bovendien in kaart brengen hoe het overheidstoezicht op de naleving kan worden verscherpt.

Directeur B. Delver van Stichting De Kinderconsument juicht het initiatief van het kabinet toe. Hij wijst echter vooral op de verantwoordelijkheid van de ouders. „De meeste winst valt te halen met goede voorlichting aan ouders die het allemaal wel goed vinden wat hun kinderen zien. Zij overschatten enorm wat hun kinderen aan kunnen. Veel films en games worden bovendien niet in de winkel gekocht, maar thuis gedownload van internet.”

Bij het niet naleven van de regels bij de verhuur of verkoop van films en games speelt volgens Delver zowel een commercieel belang als onkunde een rol. „Regelmatig staan er jonge verkopers achter de kassa die onvoldoende van de regels op de hoogte zijn. Hier ligt een taak voor de branche, om jonge personeelsleden goed te begeleiden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer