School vervangt boeken vaak laat
Bijna de helft van de lesboeken op basisscholen is ouder dan negen jaar. Vooral bij de hoofdvakken lezen en taal zijn de lesmethoden verouderd.
Dat blijkt uit onderzoek van DUO Market Research in opdracht van de brancheorganisatie van educatieve uitgeverijen GEU. Deze uitgeverijen hebben er belang bij dat boeken snel worden vervangen.In het onderzoek worden les-methoden als verouderd beschouwd als zij langer dan acht jaar in gebruik zijn. Overigens werd er in een onderzoek in opdracht van de educatieve uitgeverijen in 2007 van uitgegaan dat boeken pas oud zijn als zij langer dan elf jaar worden gebruikt.
Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat ruim een derde van de directeuren van basisscholen niet weet dat wordt gewerkt met leermiddelen die acht jaar of ouder zijn. Voor nagenoeg alle vakken vinden directeuren dat zorgelijk, maar in het bijzonder maken zij zich zorgen over de verouderde methoden bij taal (57 procent), beginnend lezen (47 procent) en rekenen (43 procent).
In een ander rapport in opdracht van de GEU stellen onderzoekers van PricewaterhouseCoopers dat basisscholen slechts een deel van het budget dat zij voor lesmethoden en ict ontvangen, daadwerkelijk aan onderhoud, vervanging en vernieuwing van leermiddelen besteden. De scholen ontvingen volgens de onderzoekers in 2007 van het ministerie 198 euro per leerling voor lesmethoden en ict, maar scholen gaven gemiddeld slechts 149 euro per leerling uit.
Volgens staatssecretaris Dijk-sma van Onderwijs, die de twee onderzoeken zaterdag kreeg aangeboden tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling in Utrecht, zijn scholen echter vrij om het geld van de overheid naar eigen inzicht te besteden.
Dijksma vindt het goed dat onderzoek wordt gedaan naar de lesmethoden die basisscholen gebruiken, maar noemt het jammer dat de onderzoekers niet naar de kwaliteit van het onderwijs hebben gekeken. Volgens haar blijkt dat het overgrote merendeel van de scholen de vereiste doelen kan bereiken met de boeken die zij gebruiken.
Volgens het onderzoek uit 2007 werkten van de ruim 5400 onderzochte basisscholen –70 procent van het totaal– er 1300 met lesmethoden van tussen de twaalf en de veertien jaar oud, 250 scholen met methoden die vijftien tot zeventien jaar oud zijn en circa 1000 scholen gebruikten methoden van achttien jaar of ouder.
Verouderde boeken waren er vooral voor taal, lezen en aardrijkskunde. Bij rekenen zijn veel methoden vervangen vanwege de introductie van de euro op 1 januari 2002.