Invoering OV-chipkaart loopt bijna probleemloos
De afschaffing van de strippenkaart in de Rotterdamse metro is donderdag zonder grote problemen verlopen. Die conclusie trok directeur Peters van openbaarvervoerbedrijf RET donderdagmiddag.
In de ochtendspits verwerkte de Rotterdamse metro donderdag rond de 150.000 mensen, evenveel als op een normale donderdag. Bij de bus en de tram was het iets drukker. Volgens RET-directeur Peters is het koude weer daar waarschijnlijk debet aan.
De Rotterdamse metro is een proefgebied voor de landelijke invoering van de OV-chipkaart, die de sinds 1980 in gebruik zijnde strippenkaart vervangt… Als de testperiode goed verloopt, wordt het gebruik van de kaart uitgebreid naar tram en bus. Eerst gebeurt dat in Rotterdam, daarna in de rest van het land. ”Het gebruik van de chipkaart neemt nu al enorm toe, omdat mensen de kaart in de metro gebruiken”, aldus Peters.De RET had vandaag met niet meer incidenten te maken dan op andere dagen. Een aantal mensen probeerde zonder chipkaart de metro in te komen, maar stuitte op gesloten toegangspoortjes. Op enkele plaatsen bleken RET-medewerkers een stempelautomaat te hebben laten staan. Een zwartrijder die wel binnen wist te glippen werd in de kraag gegrepen toen hij op metrostation Zuidplein niet naar buiten kon.
Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf zette vandaag duizenden extra medewerkers in om klanten te begeleiden. Zo’n 2500 kantoormedewerkers kregen deze week een spoedcursus om alle ins- en outs van de chipkaart onder de knie te krijgen. Zij staan nog tot maandag paraat om reizigers op de stations te assisteren.
De Rotterdamse wethouder Baljeu, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Stadsregio Rotterdam spreekt van een goede start van de OV-chipkaart. ”Dat is belangrijk: het hele land kijkt met ons mee. Hoe de kaart functioneert is van belang voor de andere regio’s en provincies. Ik hoop dat we over enkele weken kunnen constateren dat de stap om de kaart vandaag in te voeren, een goede is geweest.”
Gisteren dienden SP, PVV en GroenLinks in de Tweede Kamer nog een motie in om op de valreep een stokje te steken voor de invoering van de OV-chipkaart. De motie sneuvelde.
Op verzoek van de SP was een debat met staatssecretaris Huizinga (Verkeer) een week vervroegd. Dat mensen van RTV Rijnmond enkele dagen met een gekraakte OV-chipkaart konden reizen, was voor Kamerlid Roemer extra reden voor de motie. Maar alleen GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren en Verdonk steunden hem. De regeringsfracties CDA, PvdA en de ChristenUnie, plus VVD en D66 deden niet moeilijk.
Staatssecretaris Huizinga en producent Translink Systems (TLS) hebben wel te harde toezeggingen gedaan over de veiligheid van de OV-chipkaart, vindt vervoersdeskundige Wijnand Veeneman van de Technische Universiteit Delft. Hij reageerde op het bericht dat RTV Rijnmond een anonieme chipkaart illegaal liet opladen door specialisten van de Radboud Universiteit Nijmegen. „Er is geen technologie die niet te kraken is”, stelt hij. „De OV-chipkaart is een minder fraudegevoelig betaalmiddel dan de strippenkaart.”
Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB mag van Huizinga in april nog niet zomaar overstappen op de OV-chipkaart. De staatssecretaris zei gisteren dat de producent eerst een erkenning van De Nederlandsche Bank (DNB) moet krijgen, de zogenoemde EGI-status.