Marechaussee: Veiligheid Schiphol kwetsbaar
De luchtvrachtsector op Schiphol en vier andere grote Europese internationale luchthavens zijn kwetsbaar voor criminaliteit. Die zwakke punten kunnen in de meeste gevallen ook worden gebruikt voor terrorisme.
Deze conclusie trekt het expertisecentrum luchthavens van de marechaussee in een rapport over het onderzoek naar de kwetsbaarheden van vijf internationale Europese luchthavens. Het ANP beschikt over het rapport. Het is in opdracht van de commandant van de marechaussee op Schiphol, brigade-generaal Rob Veltman, gemaakt. De marechaussee heeft tot dit moment nog niet kunnen reageren.Bedrijven op Schiphol verwijten de marechaussee en de douane dat ze te weinig prioriteit geven aan de criminaliteit in de vrachtsector. Ook beschikken deze diensten over „te weinig kennis” om misdaad goed aan te pakken, menen ze. Omdat daarnaast de capaciteit om onderzoeken te draaien niet toereikend is, wordt de pakkans verkleind en de verleiding tot criminaliteit en dus eventueel terroristische activiteiten vergroot.
De uitkomsten van het onderzoek lijken op gespannen voet te staan met wat minister Hirsch Ballin van Justitie en de directie van Schiphol het afgelopen jaar hebben gezegd over de veiligheid van de luchthaven. Ze zeiden dat de beveiliging op Schiphol voldoet aan de Europese regels „en in zijn algemeenheid goed is”.
Behalve het Nederlandse vliegveld zijn de luchthavens Londen Heathrow, Madrid Barajas, Frankfurt/Main en Parijs Charles de Gaulle in de analyse betrokken. Voor die vliegvelden gelden in grote lijnen dezelfde conclusies.
Sinds februari staat de beveiliging van Schiphol flink ter discussie. Toen kon een medewerker van het SBS6-programma Undercover in Nederland drie maanden lang ongestoord als platformmedewerker van Schiphol op alle kwetsbare plekken op Schiphol komen. Daardoor was hij in staat om een nepbom in de laadruimte van een passagiersvliegtuig met bestemming Egypte te stoppen.
Toenmalig Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine gaf aan dat zoiets nooit had mogen gebeuren, maar daarbij benadrukte hij dat het om een incident ging.Het rapport, dat van september 2008 is, geeft een andere indruk. In het onderzoek wordt de conclusie getrokken dat het op Schiphol en de andere luchthavens ontbreekt aan inzicht in kwetsbaarheden en dat zwakke punten die wel bekend zijn in stand worden gehouden. „Wanneer de overheid de economische belangen laat overheersen, kan het veiligheidsniveau op en rond de luchthaven hieronder komen te lijden”.
Volgens hoogleraar politiestudies en veiligheidsvraagstukken Bob Hoogenboom gebeurt dat ook. „Luchthavens dienen niet te veel gehinderd te worden door vertragende veiligheidsmaatregelen. In die zin is veiligheid in en rondom (lucht-)havens ook een uitkomst van onderhandelingen en nemen betrokken partijen min of meer gecalculeerd risico dat er incidenten en calamiteiten voorkomen”.
231338 jan 09