Binnenland

Conducteurs laken nieuwe regeling van Spoorwegen

Conducteurs en machinisten van de Nederlandse Spoorwegen zijn niet te spreken over de nieuwe dienstregeling van de NS. De overstaptijden zijn te kort, de pauzes komen in het gedrang en er kan nauwelijks worden bijgestuurd. Dat kan tot fouten leiden, met alle gevolgen van dien.

ANP
16 January 2009 23:35Gewijzigd op 14 November 2020 07:06
Conducteurs en machinisten van de Nederlandse Spoorwegen zijn niet te spreken over de nieuwe dienstregeling van de NS. De overstaptijden zijn te kort, de pauzes komen in het gedrang en er kan nauwelijks worden bijgestuurd. Dat kan tot fouten leiden, met a
Conducteurs en machinisten van de Nederlandse Spoorwegen zijn niet te spreken over de nieuwe dienstregeling van de NS. De overstaptijden zijn te kort, de pauzes komen in het gedrang en er kan nauwelijks worden bijgestuurd. Dat kan tot fouten leiden, met a

Dat stelde FNV-bestuurder Roel Berghuis vrijdag. „Er moeten snel adequate maatregelen worden genomen om ernstige gevolgen te voorkomen.”Volgens Berghuis zijn alle pauzes en overstapmomenten door de strakke dienstregeling vijf minuten korter geworden. „Daardoor lopen de mensen de benen uit hun lijf en neemt de kans op fouten toe.”

Ook zou de punctualiteit sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling behoorlijk achteruit zijn gegaan. „Na jaren van verbetering loopt die nu terug, waardoor de reizigers ook ontevredener worden.” En dat zou ook weer zijn weerslag op het personeel hebben.

De bonden hebben maandag overleg met de NS over de situatie. „Wij hebben intern al aangegeven dat de nieuwe dienstregeling problemen oplevert”, aldus een woordvoerder van het spoorbedrijf in een reactie. „Het loopt niet zoals we gewend zijn.”

Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling per 14 december rijdt er 3 procent meer treinen op het toch al ‘overbevolkte’ hoofdrailnet. „Op bepaalde kritische plekken, zoals bij Utrecht-Centraal en Schiphol, zijn weer meer treinen gaan rijden. Daar naderen we de grenzen van het systeem.”

De uitgebreide dienstregeling wordt uitgevoerd met hetzelfde materieel en hetzelfde aantal mensen als daarvoor. „Het knarst op een aantal punten. We zijn er wel mee bezig om dat uit te breiden”, aldus de NS.

De woordvoerder erkent dat de punctualiteit op bepaalde punten inderdaad „flink lager” ligt. „We willen graag het bereikte kwaliteitsniveau voortzetten en gaan daar met al onze medewerkers over overleggen.”

De Spoorwegen willen even aanzien hoe het op het moment allemaal loopt. „De eerste weken waren niet representatief. Eerst was het vakantie en toen kwam het winterweer. We willen nu even kijken hoe het in een normale situatie gaat.”

Treinreizigers waren het afgelopen jaar goed te spreken over de NS. Driekwart van de klanten gaf de NS een 7 of hoger als cijfer, de hoogste waardering sinds het begin van meting van de klanttevredenheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer