Binnenland

Tweede Kamer wil onderzoek naar risicomiljard

De Tweede Kamer wil dat de Algemene Rekenkamer het zogenaamde risicomiljard voor de aanleg van de Betuwelijn en de HSL gaat onderzoeken. Minister De Boer (Verkeer) benadrukte woensdag dat hij het miljard nodig heeft voor onverwachte tegenvallers bij de aanleg van de spoorlijnen, maar CDA, VVD, LPF, PvdA, GroenLinks, D66 en SP willen eerst precies weten waar het geld heen gaat.

ANP
4 December 2002 14:34Gewijzigd op 13 November 2020 23:59

De partijen willen ook weten wat voor tegenvallers er nog te verwachten zijn en of het incalculeren van extra geld niet automatisch gaat leiden tot de uitgave van het bedrag. Een onderzoek van de Algemene Rekenkamer moet dit uitwijzen. De Kamer wil dat het rapport binnen twee maanden af is.

Duyvendak van GroenLinks wil dat er na het onderzoek van de Rekenkamer ook nog een parlementair onderzoek komt. Dat onderzoek zou moeten uitwijzen waardoor opeens toch veel meer geld nodig is voor de megaprojecten dan oorspronkelijk was gepland.

Eind oktober bleek dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor het eerst, naast de kost onvoorziene posten, geld had gereserveerd voor toekomstige tegenvallers bij megaprojecten. De oorspronkelijke ramingen van de kosten van de HSL–Zuid en de Betuwelijn zijn door de jaren heen al fors overschreden. De projecten kosten nu samen 13,5 miljard euro.

Volgens De Boer zijn de risico’s pas sinds kort in getallen uit te drukken. Zo zijn de veiligheidseisen in tunnels door ongelukken elders in Europa aangescherpt. Dat kost 200 miljard euro extra. Ook problemen met de kwaliteit van de ondergrond leiden tot hogere kosten.

Veel Kamerleden vragen zich af of het niet wat minder kan met de extra kosten voor de Betuwelijn en de HSL–Zuid, zodat deze miljoenen aan andere verkeersprojecten uitgegeven kunnen worden. Volgens De Boer is het niet voordelig om de aanleg van de lijnen te vertragen, dat zou alleen maar tot boetes leiden, omdat de Nederlandse staat de contracten met aannemers dan niet nakomt. Ook een soberder uitvoering van de spoorlijnen is volgens de verkeersminister niet meer mogelijk. Afgezien van de rails en de beveiliging van tunnels zijn alle contracten al gesloten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer