NS overweegt voor 2002 weer zomerdienst
De Nederlandse Spoorwegen overwegen om ook in de zomer van 2002 een dienstregeling in te voeren waarbij enkele honderden ritten worden geschrapt. De NS-directie heeft „dit idee” recent in een overleg met de vakbonden naar voren gebracht, zo bevestigde zaterdag bestuurder A. van den Berg van FNV Bondgenoten.
Het afgelopen jaar schrapte de NS op elke werkdag in de periode van 16 juli tot en met 2 september 300 treinen. Inmiddels werkt de NS met een dienstregeling waarbij op zaterdag en zondag en op feestdagen 350 treinritten vervallen. Deze regeling loopt in principe tot het einde van 2002.
De NS kampt behalve met een gebrek aan materieel ook nog steeds met een gebrek aan rijdend personeel. Bovendien is het ziekteverzuim bij het spoorbedrijf hoog. Machinisten en conducteurs kunnen moeilijk hun verlofdagen opnemen, hetgeen weer meer ziekteverzuim tot gevolg heeft.
Die „negatieve spiraal” wil de NS doorbreken. Het opnieuw invoeren van een zomerdienstregeling, waardoor NS’ers vrije dagen kunnen opnemen, zou hierbij een mogelijkheid zijn om de druk op het NS-personeel te verminderen.
FNV Bondgenoten meldde gisteren een zwartboek bij te gaan houden van gevaarlijke incidenten op het spoor. Volgens de vakbond doet de NS-directie veel te weinig om de veiligheid van reizigers en medewerkers te garanderen. Daarom roept hij het personeel ertoe op onveilige situaties te melden via formulieren die de bond een dezer dagen verstuurt. Daarnaast is er van 13 tot 19 januari een speciale meldlijn open.
FNV Bondgenoten stelt dat minister Netelenbos (Verkeer) en de NS geen prioriteit geven aan het spooronderhoud. De vakbond stelt dat de onveiligheid op het spoor wordt veroorzaakt door verwaarlozing en gebrekkig onderhoud.
Crimineeltjes
Ook de toenemende agressie vormt een gevaar voor het personeel. FNV Bondgenoten stelt dat „kleine crimineeltjes het spoor als werkterrein hebben gekozen.” Ook zorgt de gebrekkige dienstverlening ervoor dat reizigers steeds sneller aangebrand raken, analyseert de bond. Steeds meer conducteurs krijgen te maken met bedreigingen.
Na verzameling van de excessen organiseert de bond bijeenkomsten om te praten over arbeidsomstandigheden bij het spoor. Het opgestelde zwartboek wordt bij directie en overheid gedeponeerd. FNV Bondgenoten belooft erop toe te zien dat het niet in een la verdwijnt. Via de campagne ”Onveiligheid spoort niet” wil de bond de band met het NS-personeel versterken. In tijden van crisis verzamelt het spoorpersoneel zich immers liever in personeelscollectieven.