Meldkamer Ambulancezorg op de eerste plaats
Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid en de meldkamer ambulancezorg als onderdeel van de Gemeenschappelijke Meldcentrale Zuid-Holland Zuid werken efficiënt door aanname en uitgifte van spoedritten en responstijd zo kort mogelijk te houden. Dit is de conclusie uit het landelijk rapport “Ambulances in-zicht” dat jaarlijks wordt opgesteld door sectororganisatie voor ambulancezorg: Ambulancezorg Nederland.
Vanaf het moment dat de centralist de telefoon opneemt wanneer iemand in de regio Zuid-Holland Zuid 1-1-2 belt, tot het moment dat de ambulancebemanning de melding van de centralist ontvangt, doet de Gemeenschappelijke Meldcentrale Zuid-Holland Zuid er gemiddeld 1,19 minuten over (de norm ligt op 2 minuten) voordat de ambulancebemanning zich naar de plaats van bestemming kan begeven.Hiermee bezet zij landelijk gezien de eerste plaats wat betreft tijdsduur aanname en uitgifte. Het effectief uitvragen bij een 1-1-2 melding is cruciaal, omdat de centralist snel te weten moet komen wat er aan de hand is, of er gewonden zijn en op welke plaats dit gebeurt, want elke plaats heeft wel een Kerkstraat.
Bellers zijn soms in paniek en niet goed verstaanbaar en dan is het van groot belang dat de centralist snel de noodzakelijke informatie heeft. Dat dit in Zuid-Holland Zuid in de meeste gevallen effectief gebeurt mag een prestatie genoemd worden.
De gemiddelde responstijd, de tijd vanaf de 1-1-2 melding van de indiener tot het arriveren van de ambulancebemanning ter plaatse, ligt op 9,26 minuten. De norm is vastgesteld op 15 minuten bij een zogenaamde A1 rit, een vervoer waarbij gebruik wordt gemaakt van optische- en geluidssignalen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een reanimatie.