Boren tunnel Betuwelijn half jaar eerder gereed
Het boren van de treintunnel onder het Pannerdens Kanaal in Bemmel is eind dit jaar gereed, een half jaar eerder dan gepland. Dit meldde projectmanager S. Langewouters van bouwconcern Arcadis Infra woensdag tijdens een presentatie.
De firma is hoofdaannemer voor de aanleg van de tunnel die onderdeel is van de Betuwelijn.
Over drie tot vier weken bereikt tunnelboor Maxima de overkant en liggen twee parallelle boortunnels van 1.615 meter elk gereed voor verdere afbouw, stelt de manager. Om flora en fauna in de streek te sparen, is destijds besloten tot aanleg van een tunnel. De opdrachtgever, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, wil met name de kamsalamander en de rugstreeppad ontzien. Zij hebben vooral aan de oostzijde van de oever hun leefgebied.
De tunnel onder het Pannerden Kanaal is vanuit Rotterdam gezien de vierde tunnel van de Betuwelijn. Hij wordt bij calamiteiten als dijkdoorbraken met schotten afgesloten, zodat via de buizen het water niet naar de andere kant kan vloeien. Alleen goederentreinen mogen van de tunnel gebruik maken. Veiligheidsmaatregelen voor passagiersvervoer, zoals meer nooduitgangen, ontbreken, aldus toezichthouder Railinfrabeheer.
Toenmalig minister T. Netelenbos gaf op 6 oktober 2001 het startschot voor het boren van de tunnel onder het Pannerdensch Kanaal. Inclusief aan- en afvoerhellingen is de totale constructie 2.680 meter lang. Zij ligt op een diepte van 22 meter. In 2005 moet de tunnel klaar zijn.