Meer rechten voor buspassagiers
Buspassagiers in Nederland en andere EU–landen kunnen meer rechten en vergoeding krijgen door een voorstel van de Europese Commissie.
Als een busreis uitvalt of wordt onderbroken, krijgen reizigers in de hele Europese Unie recht op degelijke informatie, passende bijstand en een redelijk vervoersalternatief. Als het busbedrijf verzaakt, hebben passagiers recht op een compensatie.
Voorstel is ook dat geen enkel busbedrijf gehandicapten mag weigeren. De bedrijven moeten de gehandicapten ook verplicht helpen bij het in- en uitstappen.De passagiers krijgen in de hele EU evenveel vergoeding als ze slachtoffer zijn van een ongeluk of als hun koffer zoekraakt.
Het plan volgt op een soortgelijke EU-maatregel voor vliegtuigpassagiers.
Volgens een woordvoerder van ondernemersorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) hebben de Brusselse voorstellen niet zo veel gevolgen. „Een heleboel regels worden hier al toegepast”, aldus een woordvoerder.
Zo bestaat er een geschillencommissie en een compensatieregeling voor buspassagiers. In de touringcarbranche krijgen reizigers, als hun vakantie niet doorgaat, een alternatieve reis aangeboden of hun geld terug.
Voor gehandicapten zijn in bussen in het openbaar vervoer voorzieningen zoals een laagdrempelige instap. Rolstoelers kunnen worden vastgegespt. „Er zijn maatschappijen die vakanties voor minder validen aanbieden in bussen met speciale voorzieningen”.