Vooral docent gebruikt kennisnet
Twee van de drie leerkrachten hebben wel eens of vaak gebruikgemaakt van kennisnet, de internetvoorziening die het gebruik van internet moet stimuleren op alle scholen in Nederland. Leerlingen maken minder gebruik van de website voor scholieren, docenten en ouders.
Dat blijkt uit een onderzoek dat de Inspectie van het Onderwijs dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde. Daarin staat ook dat een op de tien leerkrachten het fenomeen kennisnet niet eens kent. Volgens de inspectie zegt dit meer over de docenten zelf dan over kennisnet. Docenten die de site wel kennen, zijn gematigd positief tot positief over de voorziening.
De inspectie constateert dat kennisnet meer als informatiebron dan als communicatiemedium wordt gebruikt. Leerlingen zoeken er vooral boekverslagen mee op. Docenten zoeken het meest naar lesmateriaal en bronnen.
De website is vooral populair onder ict-coördinatoren van de scholen. Zij halen er informatie af voor het eigen werk, maar zijn ook geïnteresseerd in goede voorbeelden van ict-gebruik in verschillende vakken. De scholen zijn nog niet tevreden over de betrouwbaarheid van het netwerk.
Kennisnet ondersteunt het gebruik van internet in het onderwijs. In de loop van 2002 zijn ruim 11.000 scholen, onderwijsinstellingen, bibliotheken, musea en leveranciers van inhoud met circa 2,5 miljoen gebruikers aangesloten op dit netwerk met een koppeling naar internet.