Binnenland

NS vecht tegen ‘vierkante’ wielen

De Nederlandse Spoorwegen en Railinfrabeheer willen met gerichte informatie aan machinisten de uitval van treinen door gladde rails zo veel mogelijk voorkomen. Een woordvoerder van Railinfrabeheer heeft dit dinsdag gezegd.

ANP
26 November 2002 11:40Gewijzigd op 13 November 2020 23:58

Op basis van een weersverwachting en meetgegevens van de rails willen de NS en Railinfrabeheer een beter overzicht krijgen van de tijdstippen waarop het spoor glad is. Bovendien willen de bedrijven meer informatie krijgen over plaatsen waar de rails regelmatig glibberig zijn.

Daarmee kan de NS machinisten 24 tot 48 uur eerder waarschuwen voor gladde rails. Zo kunnen zij eerder remmen en minder snel het station uit rijden, waardoor de wielen gespaard blijven, aldus Railinfrabeheer.

Bovendien kunnen de rails gerichter met het zogenoemde Sandite worden bespoten. Dit is een mix van zand, roestvrij staal en gel die de rails stroever maakt.

Om gladde rails te bestrijden, ziet Railinfrabeheer ook wel wat in de zogenoemde slimme zandstrooier, die momenteel al in Engeland wordt gebruikt. Dit systeem is gekoppeld aan het antidoorslipmechanisme van een trein. Als de computer merkt dat de wielen slippen, spuit het apparaat gericht een beetje zand op de rails.

De NS zag zich na de zware storm van 27 oktober genoodzaakt een groot aantal treinen uit de roulatie te halen. De wielen zijn dit najaar sneller gesleten dan normaal door de forse hoeveelheid bladeren en roest op de rails. „Het spoor was zeven keer gladder dan gewoonlijk”, aldus de NS. Hierdoor blokkeren of slippen de wielen geregeld en vlakken af, waarna reparatie noodzakelijk is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer