„Design ontneemt automobilist zicht”
Niet alleen vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs hebben te maken met de dode hoek, ook automobilisten hebben daar in toenemende mate last van. Dat blijkt uit testgegevens van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB en praktijktests van de Kampioen die woensdag worden gepubliceerd.
Nieuwe auto’s zijn vooral mooi, zuinig en aangenaam in prijs. Veilig zijn ze ook, voor de automobilist dan. Maar voor voetgangers en fietsers wordt het steeds linker om een auto tegen te komen. Door het design verdwijnen voetgangers en fietsers steeds vaker “achter het plaatstaal van de auto”.De Kampioen, het blad van de ANWB, testte een tiental auto’s. Bij slechts twee daarvan bleek het zicht op fietsers voldoende. Twee auto’s, de Fiat Bravo en de Opel Zafira scoren zelfs zeer slecht. Bij die laatste blijken ook voetgangers volgens de Kampioen heel gemakkelijk over het hoofd te zien. Zelfs auto’s verdwijnen uit het zicht in de dode hoek.
Het zicht naar voren blijkt bij bijna alle auto’s beter, behalve bij wederom de Zafira. De Peugeot 107 scoort met het zicht op fietsers en voetgangers overigens ook slecht. Fietsers zijn wel goed zichtbaar bij de Kia Picanto en de Skoda Octavia Combi. Maar die scoren bij het zicht op voetgangers niet meer dan "slecht”.
Volgens de Kampioen maakt het fraaie design "van de moderne auto een steeds gevaarlijker object”. Ze waarschuwen dan ook om in ieder geval altijd gebruik te maken van de buitenspiegels, die auto’s nog steeds hebben. En om na te denken waar het navigatiesysteem aan de ruit wordt vastgeplakt.