Compacte luchthaven Twente heeft voorrang
De gemeente Enschede, de provincie en het Rijk zetten zich volledig in op de komst van een compacte luchthaven in het groen.
Daarbij is het plan om bijvoorbeeld een zorgboulevard in te richten op het terrein van vliegveld Twente op een lager pitje gezet. Dat stelde wethouder Helder van Enschede maandag.Vrijdag maakte het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekend dat de regionale luchthavens van Eindhoven, Lelystad en Twente de overloop van Schiphol moeten opvangen. Daarbij gaat het om 70.000 vluchten per jaar. Volgens Helder betekent dat besluit dat het Rijk de luchthaven in Twente op lange termijn wil openhouden. „Voor een exploitant en bedrijven met luchtvaartgerelateerde activiteiten is dit langetermijnperspectief buitengewoon belangrijk. Tot dusver hielden marktpartijen de boot af, omdat ze niet zeker wisten of de luchthaven langer zou openblijven”, aldus de wethouder.
De Stichting Alternatieven Vliegveld Twente heeft een plan gepresenteerd voor een zorgboulevard. Daar zouden gebouwen van zorginstellingen en de thuiszorg komen te staan, evenals panden voor recreatie, sport en welness. Volgens dit voorstel zou ook het oorspronkelijke landschap worden hersteld.
Volgens Helder hebben de autoriteiten het plan niet naar de prullenbak verwezen. „Voor de milieueffectrapportage moeten we een goede afweging maken tussen de milieueffecten van een invulling met en een invulling zonder luchthaven. Daarnaast heeft de stichting marktpartijen bereid gevonden te investeren in haar plan. Maar gemeente, Rijk en provincie wachten wat dat betreft op concrete exploitatiebegrotingen.”
Volgens berekeningen heeft de luchthaven Twente 1,2 miljoen passagiers per jaar nodig om op de langere termijn rendabel te zijn. Helder hoopt dat de eerste vakantievluchten op Twente in 2010 kunnen plaatsvinden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is verantwoordelijk voor de zoektocht naar een exploitant van de luchthaven.