Minister wil toch geld vrijmaken voor RandstadRail
Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat gaat toch zijn uiterste best doen om de eerder toegezegde rijksbijdrage van 0,8 miljard euro voor RandstadRail bijeen te krijgen.
De Boer gaf in september nog aan dat de aanleg van wegen voorrang krijgt boven het bouwen van nieuwe spoorverbindingen als RandstadRail, de lightrailverbinding die over enkele jaren Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer met elkaar moet verbinden. In 2006 moeten de treinen in Den Haag rijden, twee jaar later doet de verbinding ook Rotterdam aan. Donderdag geven de verkeerswethouders S. Hulman van Rotterdam en B. Bruins van Den Haag op de Vinex-locatie Leidschenveen bij Den Haag het officiële startsein voor de RandstadRail.
Beide wethouders reageerden blij en opgelucht op de toezegging van De Boer. „Het is goed dat RandstadRail gewoon doorgaat zoals vorig jaar is afgesproken. Onder het bestuurlijk akkoord staat de handtekening van een minister. Het zou raar zijn als die handtekening nu niet zou gelden”, aldus Hulman.
Het geld moet komen uit andere projecten van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Waarvandaan exact, kon Hulman niet zeggen. „Volgende week praten we verder met de minister over welke MIT-projecten voorrang krijgen.”
Volgens Hulman loopt Rotterdam financieel weinig risico. „Als het was uitgesteld, hadden we problemen gehad. De Vinex-locaties zouden te laat openbaar vervoer hebben gekregen en de gemeentelijke diensten hadden niet verder gekund.”