Binnenland

VVN: zebrapad moet terug in straatbeeld

De tijd dat ouderen zich na hun 65e terugtrokken achter de speekwoordelijke geraniums ligt ver achter ons. Ouderen zijn vitaler, welgestelder, actiever en vooral ook mobieler dan vroeger het geval was.

ANP
6 November 2008 14:23Gewijzigd op 14 November 2020 06:40
Om de stijgende lijn door toenemende verkeersdeelname een halt toe te roepen, zet Veilig Verkeer Nederland (VVN) in op meer zebrapaden. Foto ANP
Om de stijgende lijn door toenemende verkeersdeelname een halt toe te roepen, zet Veilig Verkeer Nederland (VVN) in op meer zebrapaden. Foto ANP

Zo goed als een derde van alle verkeersdoden in 2007 viel in deze leeftijdsgroep, 227 op een totaal van 791. Het aantal gevallen van letsel in deze groep nam vanaf begin deze eeuw flink toe. Om de stijgende lijn door toenemende verkeersdeelname een halt toe te roepen, zet Veilig Verkeer Nederland (VVN) in op meer zebrapaden. „Die zijn in allerlei gemeenten weggehaald", zegt Luc Veeger van VVN donderdag. In 2009 begint de organisatie een landelijke inventaristie en moet het zebrapad hoog op de politieke agenda komen.Zebrapaden zouden een gevoel van ’schijnveiligheid’ geven. „Onzin", zegt Veeger. „Het is logisch dat daar de meeste ongevallen plaatsvinden. Ze liggen op gevaarlijke plaatsen en daar komen de voetgangers samen". In 2007 was 17 procent van de verkeersdoden onder 65-plussers een voetganger. Een veel grotere groep (47 procent) betrof fietsers. „Fietsen blijft een linke zaak", zegt Veeger.

Het gaat dan vaak om valpartijen. „Dat gebeurt ook bij jongeren, maar die overlijden daar minder snel door". VVN geeft dan ook fietscursussen aan ouderen. „Nog beter zou zijn de fietspaden nadrukkelijk van het andere verkeer te scheiden". Omdat provincies en gemeenten daar zelf verantwoordelijk voor zijn, „moeten we dat steeds apart bevechten". Liever zou VVN zien dat de landelijke overheid hier iets aan doet.

Dertig procent van de ouderen komen om bij een auto-ongeluk. „Maar ze zijn daar slachtoffer en geen dader". En om ouderen hun auto te ontnemen lijkt geen optie. „Beter openbaar vervoer bieden wel. En dan vooral ervoor zorgen dat mensen veilig van en naar de bushalte of het station kunnen komen". Wederom een kwestie van zebrapaden aanleggen en het scheiden van verkeer. „Zodat ze niet eerst een drukke busbaan over moeten om bij de bus te kunnen komen".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer