Universiteiten steunen nieuwe rekenmethode
De Universiteit van Tilburg (UvT) en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) stellen de vorige maand opgerichte Stichting Goed Rekenonderwijs in staat een nieuwe rekenmethode te ontwikkelen en op de markt te brengen.
Dat hebben de beide Brabantse universiteiten woensdag aangekondigd. Volgens de twee instellingen is er op korte termijn een alternatief nodig voor de realistische rekenmethoden die nu het basisonderwijs domineren. Daarbij zijn rekenopgaven verpakt in een realistische context, zodat kinderen de betekenis en de toepassing van het rekenen doorzien.Deze methoden hebben er volgens de twee universiteiten toe geleid dat kinderen niet meer de basale rekentechnieken leren beheersen. Volgens de onderwijsinspectie is bijna een kwart van de basisscholen „rekenzwak.”
De Stichting Goed Rekenonderwijs wil de alternatieve rekenmethode komend voorjaar op de markt brengen. De methode zal niet veel afwijken van het traditionele rekenen, met staartdelingen en breuken.