Automobilist ziet door de borden de weg niet meer
Nederland is het beste jongetje van de klas, maar de andere Europese landen kunnen er wat van. Onduidelijke verkeersborden, een aanwijzing op het allerlaatste moment of een heel woud aan richtingwijzers: automobilisten zien soms door de borden de weg niet meer.
Er staan veel te veel borden langs de weg in Europa. Dat vindt maar liefst 60 procent van de Europese automobilisten, becijferde de ANWB samen met zijn Europese zusterorganisaties. De resultaten van het onderzoek onder 16.000 mensen bracht de ANWB dinsdagmorgen naar buiten.„In Europa heb je honderden wegbeheerders”, licht ANWB-woordvoerder Markus van Tol toe. „Die doen allemaal wat ze denken dat het beste is. Meer uniformiteit zouden wij toejuichen.” Een Europese harmonisatie is echter „nog wel een heel lange weg”, weet Van Tol. „Daarvoor is nog niets in gang gezet.”
Ook transportorganisatie EVO verwelkomt zo’n harmonisatie, vooral als het gaat over de regels rond milieuzones. Die leveren nu veel verwarring op, blijkt uit het onderzoek. Peter van der Sterre van de EVO bevestigt dat. „Ieder land heeft zijn eigen regels ontwikkeld. Er is nu een woud aan eisen. In Duitsland zijn zones voor vrachtwagens én automobilisten. Ook moet je daar een sticker plakken. In Nederland gelden de zones alleen voor vrachtwagens en zijn er weer andere borden. Het is dat we in Nederland hierover een convenant hebben gesloten, anders zou je zelfs per stad verschillende borden met verschillende regels kunnen krijgen.”
Van Tol van de ANWB erkent het probleem, maar aarzelt over Europese richtlijnen voor de verwarring stichtende zones. „De ANWB pleit er sterk voor om het probleem bij de bron aan te pakken. Als je schone lucht wilt, moet je voor schone auto’s en vrachtwagens zorgen. Dan heb je die zones helemaal niet nodig.”
De Europese verkeersorganisaties onderzochten ook wat het onduidelijkste bord van Europa is. Een Italiaans bord dat behalve onduidelijk ook gehavend is, heeft gewonnen. Een leek kan met geen mogelijkheid iets maken van de pijlen op het bord.
Nederland heeft zijn zaakjes wat dat betreft goed voor elkaar, zegt Van Tol. „De borden zijn hier goed gedoseerd en ze zijn eenduidig. Buitenlanders komen hier geen gekke verrassingen tegen.”
Is er dan helemaal geen verbeterpunt te bedenken?
„Ik zou het zo snel niet weten. Klachten die we krijgen, gaan bijna altijd over situaties in het buitenland. We zijn toch weer een van de beste kinderen van de klas.”
Onlangs plaatste de ANWB een nieuwe serie borden in Nederland: bruin-witte borden die de streek aangeven waar de automobilist op dat moment rijdt. De toeristische borden zijn een cadeau van de organisatie ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan. Uit het onderzoek blijkt echter dat ruim 30 procent geen idee heeft wat bruin-witte borden willen zeggen.
Dat is sneu. Uw verjaardagscadeau wordt niet gewaardeerd.
„Het zal wel komen door de relatieve onbekendheid met die borden in onze cultuur. In Frankrijk en Duitsland zie je ze veel meer. Er is over deze borden wél een afspraak in Europa: we willen ze geleidelijk vaker terug laten komen. Maar Rijkswaterstaat is daar erg terughoudend in.”