Werkstraf geëist tegen brugwachter Ketelbrug
LELYSTAD – Tegen brugwachter Lammert S. (57) is dinsdagmorgen bij de rechtbank in Lelystad zestig uur werkstraf geëist wegens nalatigheid tijdens de bediening van de Ketelbrug op 19 september 2007.
Op die dag kwam de 64 jarige Loes Hoekman Weerstand uit Lelystad bij een tragisch ongeval om het leven. Ze stond tussen de slagbomen, reed achteruit de bewegende brugklep op en kwam 13 meter lager in het water terecht.Brugwachter Lammert S. heeft „op cruciale momenten fouten gemaakt”, aldus officier van justitie mr. M. Vink dinsdagmorgen. „Als hij goed had gekeken, had hij de dood van Hoekman kunnen voorkomen.”
De brugwachter heeft verzuimd eerst goed op het brugdek te kijken, alvorens de brugklep te openen.
Lammert S. verklaarde eerder al dat hij de auto van Loes Hoekman Weerstand niet heeft zien staan. Hij hoorde van een omstander dat de vrouw met haar auto in het water was beland.
De brugwachter zegt het tijdens die cruciale momenten druk te hebben gehad met marifoonverkeer met de schipper van de Powel Jonas, een bruinevlootschip. Het vaartuig lag vlak bij de Ketelbrug. Volgens de brugwachter verliep de communicatie moeizaam en had hij zijn blik gericht op het schip en zijn blik dus afgewend van het wegdek. De schipper van de Powel Jonas spreekt tegen dat de communicatie moeizaam verliep.
Ook wanneer de situatie op het water en op de brug druk is, moet de brugwachter veiligheid kunnen garanderen, benadrukte aanklager Vink. Hij wees erop dat de brugwachter eerder heeft verklaard dat er zich wekelijks op de Ketelbrug incidenten voordoen, waarbij voertuigen aan de verkeerde kant van slagbomen staan. Juist die wetenschap had Lammert S. ertoe moeten brengen om ook op 19 september 2007 eerst goed te kijken of het bruggedeelte tussen de slagbomen leeg was.
Hoe Hoekman tussen de slagbomen terecht is gekomen, zal altijd wel onduidelijk blijven, aldus de aanklager.
Opvallend is dat de officier van justitie harde woorden gebruikte om zijn zorgen te uiten over de veiligheidssituatie op de Ketelbrug. Er doen zich, ook door toedoen van roekeloze weggebruikers die nog net onder de slagbomen door willen rijden, met regelmaat situaties voor die doen denken aan een „bananenrepubliek.”
De aanklager laakte de gewoonte dat brugwachters automobilisten regelmatig tussen de slagbomen laten staan, als de brug opengaat. Alleen als voertuigen aan de kant staan waar de brugklep omhooggaat, worden ze naar de goede kant van de slagbomen geloodst, zo is het gebruik, aldus brugwachter Lammert S.
Chauffeurs die weliswaar aan de verkeerde kant van de slagbomen staan, maar dan aan de zijde waar de scharnier van de klep zit, kunnen blijven staan, omdat ze toch niet in een gapend gat zouden kunnen vallen.
De officier van justitie laakt die werkwijze. Hij vindt dat alle auto’s die tussen de slagbomen terecht zijn gekomen, moeten worden weggedirigeerd, voordat de brugklep omhooggaat. De officier wees erop dat ook mensen die aan de scharnierkant van de klep staan, in paniek kunnen raken.
Hoekman stond aan de scharnierkant van de klep. Zij is, mogelijk in paniek, achteruit de klep op gereden en vervolgens in het water gevallen.
Een woordvoerder van Rijkswaterstaat, beheerder van de Ketelbrug, wilde dinsdagmiddag geen commentaar geven op de uitlatingen van de officier van justitie. Rijkswaterstaat reageert mogelijk wel als de rechter uitspraak heeft gedaan.
Advocate S. Milani, raadsvrouw van Lammert S., vroeg vrijspraak voor de brugwachter. Volgens de advocaat heeft de brugwachter „naar eer en geweten” de brug bediend. De bedieningshandelingen heeft hij in „alle zorgvuldigheid” gedaan.
Lammert S. herhaalde dinsdagmorgen nog eens dat zijn leven „op de kop is gezet” door het tragische ongeval. Ook zei hij dat zijn gezin is ontwricht.
De brugwachter beklaagde zich over het onverantwoordelijke gedrag van sommige weggebruikers en varenden. Mensen worden volgens hem steeds onverdraagzamer en ongeduldiger. Hij sprak van een recent incident waarbij een motorrijder die de signaleringslichten negeerde bijna was „onthoofd” door dalende slagbomen.