Prijs achilleshiel van elektrische auto
Elektrisch rijden wordt duur. Dat blijkt uit de reacties van autoproducenten die op de Autosalon van Parijs auto’s met een elektromotor of met hybride aandrijving presenteren.
„Hybride technologie is kostbaar”, aldus Wayne Brennan van Chevrolet Europe. „Ik kan echt nog niet aangeven hoeveel de elektrisch aangedreven Chevrolet Volt gaat kosten. We willen hem wel in 2010 op de markt hebben.”Een elektrisch voertuig is geen kwestie van alleen een auto met een elektromotor, stelt Brennan. „Die zijn er al. Het gaat ook om de vraag: hoe komen de mensen thuis als de accu’s leeg zijn? Daarom is altijd een kleine verbrandingsmotor nodig om te kunnen blijven rijden als er even geen oplaadpunt in de buurt is.”
Elektrische en hybride aandrijving blijkt kostbaar vanwege de complexiteit. Geen fabrikant verwacht deze milieuvriendelijke oplossingen te kunnen aanbieden voor bedragen onder de 10.000 euro, dus voor de prijs van de huidige zuinige compacte auto’s als de Citroën C1 en de Peugeot 107.
Een compacte nieuwkomer in Parijs is de Audi A1 Sportback Concept. Ook die wordt voorgesteld als hybride met een benzinemotor en een elektromotor die gezamenlijk de voorwielen aandrijven. Het is volgens een woordvoerder van Audi op dit moment de handigste en tegelijk ook de minst kostbare oplossing om de emissie van CO(in2( terug te dringen. Dankzij beide aandrijfsystemen heeft deze auto echter een duurder prijskaartje dan een versie met alleen een benzinemotor.
In Parijs staat daarnaast nog een aantal kleinere prijsvechters als de Ford Ka, de Nissan Pixo en de Suzuki Alto; modellen die met hun prijs van rond of onder de 10.000 euro de keuze bij de goedkoopste en zuinigste auto’s vergroten.