Hofstad niet langer lolly op stokje
Al jaren kampt Den Haag met een verkeersinfarct, maar door de aanleg van de Hubertustunnel lijkt dat voorbij. De tunnel vormt een belangrijk onderdeel van de Noordelijke Randweg, waarmee het verkeer in de hofstad flink wordt ontlast. Woensdag had de officiële opening plaats door verkeersminister Eurlings.
Een lolly op een stokje, noemt hij het. Burgemeester Van Aartsen weet het Haagse verkeersprobleem beeldend te verwoorden. Met de A12 als enige grote ontsluitingsweg is de stad al jarenlang onvoldoende aangesloten op het rijkswegennet.Door de ligging aan zee kan het verkeer niet rond de stad rijden, maar moet het er dwars doorheen. Automobilisten die proberen de drukte te mijden, zorgt voor sluipverkeer en grote overlast in woonwijken.
Onwenselijk voor een stad met zo’n internationale status als Den Haag, aldus Van Aartsen. Daarom startte de gemeente in 2003 de aanleg van de Noordelijke Randweg, met de nieuwe Hubertustunnel als voorlopig hoogtepunt. De randweg verbindt Den Haag met de A4 bij Leidschendam en ontsluit daarmee het noordelijke deel van de stad. Vooral verkeer van en naar Amsterdam profiteert hiervan.
Voor het sluitstuk van de Noordelijke Randweg, tussen de Waalsdorpervlakte en Madurodam, koos de gemeente voor een geboorde tunnel. Daarmee blijft het Hubertusduin, een belangrijk natuurgebied, gespaard.
Uniek is dat voor het eerst onder bestaande bebouwing is geboord, zegt Paul Janssen, die als projectmanager namens de gemeente Den Haag betrokken is bij de bouw. „Er zijn zeven andere geboorde tunnels in Nederland, maar dit is niet eerder gedaan. Deze ervaring kunnen we goed gebruiken bij andere projecten, bijvoorbeeld bij de Amsterdamse Noord/Zuidlijn.”
Waar diezelfde Noord/Zuidlijn inmiddels vooral bekend is vanwege dramatische verzakkingen, kent de aanleg van de Hubertustunnel nauwelijks problemen, vertelt Janssen. „Van tevoren hadden we geëist dat de grond bij het boren maximaal 1,5 tot 2 centimeter zou zakken. De zakkingen zijn echter binnen de centimeter gebleven en bovengronds is zelfs geen enkele zetting geconstateerd. Dat is spectaculair goed.”
Met zijn 1,6 kilometer is de Hubertustunnel de langste stadstunnel van Nederland. De tunnel, die 155 miljoen euro heeft gekost, heeft twee buizen met elk twee rijstroken.
Volgens Janssen voldoet de tunnel aan de strengste veiligheidseisen. „We hebben een modern systeem waarmee het verkeer 24 uur per dag wordt bekeken. In de tunnel geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. Het systeem signaleert afwijkingen, waardoor we snel op eventuele calamiteiten kunnen reageren.”
De tunnelwand is bedekt met brandwerende isolatie. Het ventilatiesysteem is krachtig genoeg om rook snel de tunnel uit te blazen. Om de 250 meter zijn dwarsverbindingen aangebracht tussen de twee tunnelbuizen, zodat mensen snel van de ene in de andere buis kunnen komen.
Na ruim vier jaar is het werk klaar en kan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat aan de oostkant van de tunnel de officiële opening verrichten. Geflankeerd door burgemeester Van Aartsen en verkeerswethouder Smit knipt de bewindsman een lint voor de tunnelmond door. „Ik ben Den Haag dankbaar. Mijn kantoor ligt aan de andere kant van de tunnel. Voortaan ben ik snel thuis”, zegt hij.
Automobilisten moeten nog even wachten. Het verkeer kan pas vanaf zaterdag de tunnel door. Van de tunnelbuis die de stad invoert, blijft voorlopig één rijstrook dicht. Als in mei volgend jaar de aansluiting met het Hubertusviaduct gereed is, gaat de tunnel volledig open.