Komst WCT Vlissingen dichterbij
De komst van de Westerschelde Container Terminal (WCT) op het grondgebied van de gemeenten Borsele en Vlissingen is een stap dichterbij gekomen. Het oorspronkelijke plan is aangepast en de Startnotitie voor een nieuwe procedure is maandagavond tijdens een informatiebijeenkomst in Nieuwdorp gepresenteerd.
Het nieuwe ontwerp van de WCT omvat een oppervlakte van 140 hectare, waarvan 100 hectare in de Westerschelde komt te liggen. Het zeekadeterrein is 2000 meter lang en 500 meter breed. Hier kunnen vijf diepzeecontainerschepen tegelijk aanmeren. Daarnaast komt er een binnenvaartkade van 1000 meter lang, die daarmee de grootste van Europa is. De terminal wordt gebouwd tussen Borssele en Ritthem.De plannen voor de WCT zijn niet nieuw. Al in 2001 is er een milieueffectrapportage (MER) gedaan voor de toenmalige plannen. Die is echter door de Raad van State vernietigd. Directeur van Zeeland Seaports, H. van der Hart, vertelt wat er is gewijzigd: „Het oorspronkelijke plan had een zeekade van 2600 meter lang. Die is nu aan beide zijden 300 meter ingekort, waardoor schade aan belangrijke natuurgebieden wordt voorkomen. Daarnaast zijn de achterlandverbindingen verbeterd door onder andere de verdubbeling van de Sloeweg. Ook een goede infrastructuur is uiteraard een voorwaarde bij zo’n project.”
Ondertussen wordt er in de haven al gewerkt aan de Scaldia Container Terminal en zijn er ook nog plannen voor een Verbrugge Container Terminal (VCT). Het lijkt concurrentie, maar volgens Van der Hart is het dat niet. „Doordat de massa goederen groter wordt, kunnen alle benodigde verbindingen beter in stand gehouden worden.” Wat betreft de verbindingen heeft hij nog wel een grote wens: een directe spoorverbinding van Antwerpen naar de haven van Vlissingen-Oost, zodat goederenvervoer niet meer via Roosendaal hoeft.
Wethouder De Bruijne van Borsele staat positief tegenover de plannen voor de WCT. „Het is goed voor de werkgelegenheid en de economische ontwikkeling van de regio. Als de procedure zorgvuldig doorlopen wordt, hoeft het geen nadelige consequenties te hebben voor de omgeving.” Vurig hoopt hij „dat er nu toch snel een einde komt aan de jarenlange discussies over het onderwerp.”
Ook de Kamer van Koophandel en de Brabants Zeeuwse werkgeversvereniging zijn positief, vooral over de groei van de werkgelegenheid met minstens 800 banen. Toch is er nog een tegengeluid te horen. Directeur van de Zeeuwse Milieu Federatie Van Mierlo is fel tegenstander. De terminal is volgens hem niet noodzakelijk en het beoogde gebied is beschermde natuur. Gedeputeerde Poppelaars denkt er duidelijk anders over: „Het is noodzakelijk voor de groei, omdat alles binnen de haven gebruikt is. Als die schepen anders naar Antwerpen moeten varen, moet de Westerschelde nog verder uitgediept worden. Dat is geen optie.”
Veel Zeeuwen zijn tegen de plannen, omdat de vele goederentreinen zorgen voor meer geluidsoverlast van het spoor en omdat er mogelijk meer files komen. Daarom wil Zeeland Seaports het percentage containers dat verder vervoerd wordt door de binnenvaart sterk verhogen en hier eventueel zelfs toe verplichten. Ook heeft het bedrijf toegezegd de helft van de kosten van een verdiept spoor in Goes te willen betalen en plaatst het geluidsschermen langs het spoor.
De presentatie van de Startnotitie is nog maar het begin van een lang proces. Toch is de doelstelling de WCT in 2013 op te leveren. Er bestaat nog altijd een kans dat het niet doorgaat. „Maar”, zegt Van der Hart, „we durven het aan, anders zouden we dit niet gaan doen.”