Vloek uit commercial gehaald
VEENENDAAL - De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft een commercial waarin een hartgrondige vloek is te horen van de radio gehaald. In de commercial op tv is de vloek geschrapt.
De vloek was te horen in een commercial over de Nederlandse filmtop 50. Het betreft een fragment uit de film Zwartboek van Paul Verhoeven.De Bond tegen het vloeken ontving diverse klachten over de radio-uiting. In een protestbrief schreef de bond dat een belangrijk deel van de luisteraars van Radio 1 gelovig is en dat misbruik van Gods naam hen raakt. Ook niet-gelovigen storen zich aan de krachtterm, aldus de bond.
De Bond tegen het vloeken is blij dat de NPO de commercial van de radio heeft gehaald. „Dit toont duidelijk aan dat het zin heeft om te protesteren tegen misbruik van Gods naam.”
De NPO heeft de commercial van de radio gehaald om „mensen niet nodeloos tegen de haren in te strijken”, stelt J. Kramers, manager marketing en promotie van de Nederlandse Publieke Omroep.
Kramers voegde er later aan toe dat de radio‑commercial sowieso al van de radio zou zijn gehaald, om organisatorische redenen.
Ook in de televisie‑commercial zal de vloek worden verwijderd, liet Kramers donderdag weten. Er is een vervangend fragment gevonden uit de bewuste film Zwartboek, dat volgens Kramers treffend de film voor het voetlicht brengt. „We willen niet dat de discussie over een vloek wordt gevoerd, terwijl de discussie moet gaan over de samenstelling van de filmtop.”
Eerder donderdag stelde Kramers nog dat de vloek in de tv‑commercial gehandhaafd zou blijven. Daar kwam de NPO dus later op terug.