Verklaring stroomstoring laat op zich wachten
Het duurt zeker nog enkele dagen en misschien wel enkele weken voordat stroomleverancier Nuon de oorzaak van de omvangrijke stroomstoring in Amsterdam heeft achterhaald. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf donderdag meegedeeld.
In het verdeelstation aan de Klaprozenstraat in Amsterdam-Noord deed zich een explosie voor, zoveel is duidelijk. Maar hoe dat kon en hoe daarbij alle hoogspanningslijnen tegelijkertijd konden uitvallen, is nog een raadsel voor het energiebedrijf. Volgens de woordvoerder staat vast dat er kortsluiting in het spel is, maar meer bijzonderheden daarover ontbreken.
Een groot deel van Amsterdam zat woensdagavond kort voor 22.00 uur plotseling zonder stroom. Vooral het centrum, Amsterdam-Oost en -Noord werden getroffen.
NUON vindt het een ’vreemde actie’ van de Consumentenbond om Amsterdammers die woensdag zijn getroffen door de stroomstoring, op te roepen de schade te verhalen bij het energiebedrijf. De Consumentenbond riep benadeelden hier donderdag toe op.
De stroomstoring duurde minder dan vier uur. Duurt een stroomstoring langer, dan kunnen klanten hun schade claimen bij het energiebedrijf. De Consumentenbond vindt echter dat Amsterdammers toch moeten proberen Nuon aansprakelijk te stellen. De compensatieregeling voor stroomstoringen is ook de ondernemersorganisatie MKB-Nederland al langer een doorn in het oog.
Volgens Nuon wordt het voorval van woensdagavond nu misbruikt om de regeling aan de kaak te stellen. „Om de Amsterdammers hiertoe op te roepen, gaat wat ver. Het is ook niet reëel, de storing is binnen vier uur verholpen, ruim binnen de regeling, dus het gaat de Amsterdammers gewoon niet lukken de schade te verhalen”, aldus de woordoerder van het stroombedrijf.
Nuon erkent dat de meeste stroomstoringen binnen vier uur zijn verholpen, maar vindt het eerlijker deze zaak aan te kaarten bij de toezichthouder voor de energiesector.